Hvilkenbil’s redaktør Jens Velling blogger om en fræk detalje i den nye Peugeot 208, der gør en stor forskel: Et go-kart rat så lille, at du ikke ser speedometeret gennem, men over rattet.
Hvad er vigtigst i en bil? Designet, køreegenskaberne, prisen eller måske pladsen? Efter min mening er det førerpladsen. Det er her, bag rattet, at du oplever din bil. Hvad nytter det, at bilen er smuk, rummelig, lækker eller et fund til prisen, hvis du ikke sidder godt?
Af samme grund har undertegnede ofte kritiseret det såkaldte ”gorilla-syndrom”, hvor man sidder langt fra rattet, men tæt på pedalerne. Indrømmet, med mine 190 centimeter er jeg ikke en gennemsnits-chauffør. Alligevel sidder jeg som regel glimrende i biler produceret i Japan og Korea, hvor de typiske kunder er 20-30 centimeter lavere.
De franske bilmærker, derimod. Oh la la – jeg har ikke tal på de gange, hvor jeg har bandet over, at en håbløs kørestilling har ødelagt oplevelsen af ellers glimrende biler fra Renault og – især – Citroën og Peugeot.
Heldigvis mærker jeg – bogstaveligt talt – løbende forbedringer, hver gang jeg sætter mig ind i en bil fra PSA-koncernen. Jeg bilder mig ind, at de faktisk lytter til kritikken fra det høje nord. Det bør de: Når nu koreanerne og japanerne kan ramme det gyldne kompromis – sammen med anderledes høje nordeuropæiske og amerikanske ingeniører – må franskmændene da for pokker kunne det samme.
Peugeot 508 nærmer sig faktisk en fornuftig førerplads for os langlemmede skandinaver. Derfor var det med en vis optimisme jeg satte mig ind i den nye 208. Forgængeren, Peugeot 207, sad på mig som en billig stanghabit, men rygterne om nytænkning i 208-kabinen var løbet i forvejen. Måske ville det endelig lykkes at nyde Peugeots sædvanligvis delikate køreegenskaber uden at ønske sig længere arme og kortere ben…
Jeg fik en lille overraskelse med stor effekt: Et minimalt rat – nærmest på størrelse med det, man finder på en go-kart. Meget passende, for 208 har i dén grad genfundet køreglæden med skarp styring og fjedre, der på klassisk fransk vis får sport til at rime på komfort. Faktisk er rattet så lille, at Peugeot har placeret instrumenterne helt oppe under forruden – det vil nemlig være umuligt at se dem gennem ratkransen, som man gør i alle andre biler.
Oui, oui – det kan synes som en lille, nærmest pjattet detalje, men det virker. Undertegnede tvinges til at løfte førersædet lidt op for at kunne se instrumenterne, men har alligevel et optimalt greb om det lille rat, der får 208 til at – rigtigt gættet – virke som en svingglad go-kart.
Det diminutive rat kræver kun små vrid med håndleddet for at få den lettere, mere agile 208’er til at ændre retning.
Hvilket er så sjovt, at jeg – næsten – glemmer, at de franske ingeniører stadig ikke har fået fuldstændig has på ”gorillaen”. Men det er tæt på – og næste gang må den være der: Den perfekte kørestilling med rattet lidt tættere på og pedalerne lidt længere væk, så jeg – og alle andre høje mennesker – kan nyde go-kart’en 100 procent.
Læs test af Peugeot 208 her.