Målsætningen for, hvor mange ladehybrider, der skal være i Danmark i 2030 er allerede nået. Støttepartier vil skrue ned for afgiftsrabat nu.
Vi er vilde med de såkaldte ladehybrider (også kaldet plug-in hybridbiler) – biler der har både en brændstofmotor, et opladeligt batteri og en elmotor ombord.
Med bilaftalen fra december 2020 satte regeringen og støttepartierne et mål om, at der skulle være 775.000 grønne biler i 2030. 10 procent – altså 77.500 – skulle være ladehybridbiler. Ved årsskiftet var der registreret knap 80.000 biler af typen. Det skriver Information.
Internationale studier har vist, at ladehybrider udleder to til fire gange mere CO2 end forventet og i visse tilfælde er lige så klimaskadelige som benzin- og dieselbiler.
SF og Enhedslisten har igennem længere tid kritiseret den afgiftsrabat, man får, når man køber en lade-hybrid. Og De Radikale melder sig nu også på banen.
”Hvis der ikke sker en markant ændring i fordelingen mellem salget af elbiler og plugin-hybridbiler i årets første kvartal, så er vi parate til at revidere aftalen, siger Rasmus Helveg Petersen, der er klimaordfører hos De Radikale, til Information.
Han foreslår, at der skrues hurtigere ned for afgiftsrabatten end planlagt. Signe Munk, politisk ordfører i SF, ønsker at skrue ned for rabatten allerede nu. Enhedslisten har indkaldt skatteminister Morten Bødskov til samråd og kræver, at aftalen genåbnes.
Skatteminister afviser
Skatteminister Morten Bødskov (S) siger i et skriftligt svar til Information, at han ikke mener, at tiden er inde til at ændre i skatterabatten for biltypen.
Han mener, at aftalen har sat turbo på salget af de grønne biler. Han tilføjer, at foreløbige tal for januar viser, at der er solgt dobbelt så mange elbiler som plugin-hybridbiler.
Redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling, forstår udmærket, at danskerne er vilde med opladningshybriderne.
”Man får meget bil for pengene. Opladningshybriderne er ofte billigere end benzin- og dieseludgaverne, og har samtidig kraftigere motor, mere udstyr, automatgear og ofte firehjulstræk,” siger Jens Velling.
Ikke mindst firmabilisterne er begejstrede.
”De behøver ikke at bekymre sig om gensalgsværdien og om tre-fire år, hvor en opladningshybrid kan vise sig at være en ’forældet’ overgangsbiltype,” vurderer Hvilkenbil.dks redaktør.
Berettiget kritik
Ud fra en miljømæssig vurdering, er han derimod kritisk over for ladehybrider og den meget store afgiftsrabat, som de fortsat får i Danmark.
”Jeg forstår godt den kritik, der kommer nu. På Hvilkenbil er vores erfaringer med ladehybrider entydige: Ren eldrift kræver hyppige opladninger og rækker alligevel sjældent til mere end 30-40 km på ren el per opladning. Herefter er brændstoføkonomien decideret dårlig, fordi du slæber rundt på 2-300 ekstra kg og samtidig kører på benzin, hvor lignende biler tidligere ville køre på diesel. Hvad angår CO2-udledning er ladehybrider en dårlig løsning. Man kan undre sig over, at politikerne og deres rådgivere nogensinde har troet på, at denne biltype er ’grønnere’ end for eksempel dieselbiler,” siger Jens Velling.
FAKTA: Plug-in hybridbiler får rabat på registreringsafgiften:
- 55 procent fra 2021
- 35 procent fra 2025
- 20 procent fra 2030
Kilde: Elbilviden.dk