Der er mange penge at spare ved at køre elbil. En Tesla 3 koster 46 kr. pr. 100 km. En sammenlignelig benzinbil koster 92 kr.
Hvis man udelukkende ser på udgifterne til drivmiddel, er der seriøst mange penge at spare ved at køre elbil. Det viser de nyeste beregninger fra hjemmesiden Bilviden.dk, som Færdselsstyrelsen står bag.
Bilviden.dk tager udgangspunkt i tre bilstørrelser – mellemstore SUV’er på størrelse med Skoda Enyaq, D-segmentet (Tesla 3) og B-segmentet (Peugeot 208). Derefter har Bilviden.dk regnet ud, hvad det koster i drivmiddel pr. 100 kilometer for hver enkelt størrelse bil.
Beregningerne viser meget tydeligt – som det fremgår af skemaet i bunden af artiklen her – at elbilerne, uanset størrelse, er billigere at ‘tanke’. Også selvom elbilerne oplades i de offentlige lynladere, hvor prisen pr. kilowatt-time er højest.
Priserne på drivmiddel er et gennemsnit af priserne i første kvartal i år. Benzinprisen er sat til 14,10 kr./liter, diesel til 12,94 kr./liter, elprisen på hjemmeladning til 2,92 kr./kWh, elprisen på offentlig opladning til 3,13 kr./kWh og elprisen på offentlig lynladning til 3,89 kr./kWh.
Halv pris
Hvis man kører 20.000 km om året i en Tesla 3 og kun lader hjemme, er udgiften til strøm knap 9.200 kr. om året. En benzinbil på størrelse med Tesla 3 vil det koste over 18.000 kr. om året at fylde benzin på.
En direkte sammenligning mellem den elektriske Peugeot 208 og den benzindrevne viser, at 20.000 årlige kilometer koster benzinejeren 14.810 kr., mens ejeren af elbilen kan nøjes med 9.240 kr. om året. Selv hvis elbilisten kun lader ved offentlige ladestandere (ikke lynladere), er udgiften til strøm under 10.000 kr.
Det er vigtigt at understrege, at udregningerne udelukkende omfatter udgifterne til drivmiddel pr. 100 kilometer. Denne beregning er ikke det samme som den såkaldte ‘Total Cost of Ownership’, altså de samlede udgifter ved at eje og køre en bil.
Pris pr. 100 kilometer
SUV C-segment | D-segment | B-segment | |
Drivmiddel | (Skoda Enyaq iV) | (Tesla Model 3) | (Peugeot 208) |
Benzin | 87,93 kr. | 91,86 kr. | 74,05 kr. |
Diesel | 69,45 kr. | 62,46 kr. | 53,38 kr. |
El – hjemmeopladning | 49,51 kr. | 45,83 kr. | 46,22 kr. |
El – off. opladning | 53,07 kr. | 49,12 kr. | 49,55 kr. |
El – off. lynladning | 65,98 kr. | 61,07 kr. | 61,60 kr. |
Og hvis man så lader hjemme, er elprisen under en tredjedel af de priser, der er brugt for off. ladere i testen…
Værditab og usikkerhed om reperationer samt prisen herfor.
Så hellere en ældre bil der kan betales kontant og som er driftsikker.
Men det har jo som sådan ikke noget med prisen på brændstof at gøre.
Nemlig!
Bilen er betalt – så skidt pyt med at den bruger lidt mere.
Og jeg skal aldrig sidde og vente på en opladning, på langtur😂👍
Martin, det er ret nemt, bare at sige…. “og når man så lader derhjemme”.
Så lad os to køre en lille tur.
Vi kan f.eks køre fra Randers, hvor jeg bor, og til Hannover, en tur på 520 km, og så skal vi jo også hjem igen, så rundt regnet 1040 kilometer. Jeg kører 22 km/l ved 110 km/t på motorvej og jeg kan have 60 liter i tanken, men for at køre derned og hjem igen, skal jeg bruge 47 liter til 11.89 kr. pr. liter, og det er i alt 562.07 kr. Så jeg behøver ikke at tanke for at komme hjem, og nu kan du jo ikke “Bare fylde ellerten op derhjemme”, for du holder i Tyskland. De almindelige ladere koster 3 – 7 kr. pr/kWh, jeg kender ikke priserne på lynladere, men de er sikkert ikke lige så billige som laderen derhjemme! Og så skal du jo lige HUSKE at indregne de 8 – 14,5% spild/tab, der er hver eneste gang, du oplader din ellert, og det er lige meget, hvor i EU du lader op, for de 8-14,5% er varmetabet i ladekabel og batteri.
Go’ tur, vi ses når du engang kommer hjem, for mens du sidder og drikker kaffe, tjekker mail og lignende, mens ellerten lader op, der fortsætter jeg bare hjemad 😉
Jeg kommer aldrig, som i ALDRIG nogensinde til at købe noget, der kører på strøm, men mon ikke dieselbiler kan klare den 20 – 25 år mere. Så er jeg nok kradset af til den tid.
Go’ dag derude til jer allesammen.