På kun et år er priserne på litium steget med 500 procent. Litium er en vigtig del af batterier, og derfor vil elbilerne også blive dyrere.
Tårnhøje priser på litium til batterier vil den kommende tid også afspejle sig i højere priser på elbiler. En omfattende analyse fra Bloomberg viser, at verdensmarkedsprisen er øget med 500 procent på et år. Analytikere anslår i Bloomberg-analysen, at prisstigningen langtfra er slut, da vi de kommende år kan imødese mangel og dermed en ekstrem konkurrence for at sikre litium nok.
En af analysens konklusioner er, at bilproducenterne synes at være faldet i søvn bag rattet. For problemet har været velkendt og er ikke mindst blevet forstærket af de seneste års helt enorme efterspørgsel på elbiler. Men producenterne har ikke sørget for at have forsyningskæderne på plads og sikret sig, at deres batteri-leverandører har udvidet eksisterende og opbygget nye faciliteter til udvinding af litium.
Ond spiral
Manglen kan potentielt føre til en ond spiral, for hvis produktionen af elbiler bremses mere, end den allerede er bremset af den generelle forsyningskrise og Ruslands invasion af Ukraine, vil kravene til bilbranchen om at reducere CO2-udslippet blive vanskeligere at opfylde.
Udvinding af litium er enten særdeles energi-intensiv eller kræver store forekomster af vand. Ifølge Bloomberg-analysen er den globale forekomst af litium inklusive kommende genbrug af skrottede elbilers batterier dog rigelig. Til gengæld er etableringen af faciliteter, der skal udvinde litium, en langvarig proces. Op til ti år tager det at opbygge en ny facilitet, anslås det i analysen. Og det hjælper jo ikke så meget, når efterspørgslen har været under opsejling i nogle år og nu er akut.
En gennemsnitlig elbils batteri indeholder 15 kilo litium.
Solid state er håbet
Både batteri- og bilproducenter arbejder på alternativer til litium-ion-batterierne, som de retteligt hedder. De såkaldte solid state– eller fast stof-batterier formodes at være løsningen og vil være et kvantespring for batterierne.
Solid state-batterierne udmærker sig ved ikke at bestå af svært tilgængelige mineraler og råstoffer i samme grad som litium-ion-batterierne. Samtidig vil energitætheden være langt højere, hvorved rækkevidden vil være længere og opladningstiden kortere. Det betyder også, at man kan have mindre batteri-enheder i bilerne, end hvis batteriet er et litium-ion, og dermed vil elbilernes vægt blive mindre.
Toyota satser benhårdt på at blive de første til at lancere et solid state-batteri. Også danske Henrik Fisker, der står bag den kommende elbil Ocean og PEAR, har været der, men har for nylig opgivet, da udviklingsarbejdet er kompliceret og kostbart.
BMW udvikler alternativ
Det samme synes Tesla og BMW at have konkluderet. Ifølge branchetidsskriftet Automotive News er BMW i fuld gang med at udvikle et alternativ til solid state-batteriet. Her vil en ny type battericeller være 30 procent billigere end i dag, og man vil kunne reducere antallet af celler i elbilens batteri. Udfordringen er, at de nye batterier stadig er af litium-ion-typen – men dog med mindre brug af litium.