Efter fire år får Seat Ateca en ansigtsløftning af den tydelige slags. Ligheden med storebror Tarraco er tydelig, men teknisk er det småt med nyheder.
Af alle SUV’er i mellemstørrelse a la Nissan Qashqai, er Seat Ateca blandt de få med ry for at være velkørende, ja nærmest sportslig. Den slags oplevelser er der langt imellem blandt de ikke alt for dyre SUV-modeller, så det har skabt en lille niche for den spanske terrænløber.
Sjovt nok har designet været lidt mere tilbageholdende, end vi normalt forbinder med Seat. Måske fordi Ateca var det spanske mærkes første SUV og også skulle kapre kunder, der normalt kørte i MPV’en Altea. En anden forklaring er, at den heller ikke måtte sætte søsterbilerne VW Tiguan og Skoda Karoq i skyggen.
Men nu får Ateca en grundig make-over, der i den grad skærper stilen. Fire år på markedet er en halv menneskealder for en bil, og så skal der ske noget for at holde bilkøbernes interesse fanget. Løsningen har Seat fundet hos topmodellen Tarraco, der nærmest gør den traditionelle midtvejs-ansigtsløftning til en regulær ansigtstransplantation. De smallere forlygter, der nu altid har LED-kørelys, og den sekskantede kølergrill er i hvert fald som snydt ud af næsen på Tarraco. Og fred med det. Moderniseringen klæder Ateca, der får den kant i designet, som selve bilen lægger op til.
I kabinen holder Seat fast i den nøgterne stil, men infotainment-systemet er opgraderet med en flot infoskærm på enten 8,2 eller 9,2 tommer. Det samme gælder stemmestyring, der aktiveres med et kækt Hola Hola! Man er vel fra Spanien…
Den del af elektronikken, der aktivt forbedrer sikkerheden, er også moderniseret, så Ateca kan fås med flere aktive sikkerhedssystemer.
Samme motorer – næsten
Herfra er det slut med reelle nyheder. Motorprogrammet fortsætter stort set uændret. Dog får basismotoren – en trecylindret turbobenziner på 1,0 liter med 115 hk – nu Atkinson forbrændingscyklus. Det skal reducere forbruget. På dieselsiden er det adios til 1,6 TDI med 115 hk. Den erstattes af en ny og renere to-liters TDI med samme ydelse.
Til gengæld bliver det heller ikke til hybrid-udgaver af Ateca i denne ombæring. Mens VW-koncernen er godt på vej med forskellige hybrid-versioner af nye udgaver af VW Golf, Skoda Octavia og Seat Leon, kan det åbenbart ikke betale sig for den midaldrende Ateca. Ansigtsløftning eller ej.
Den moderniserede Ateca ventes til Danmark senere i år.