Hvilkenbils redaktør Jens Velling blogger om de fascinerende forskelle på rivalerne Mazda 3 og Peugeot 308 – mellem japansk og fransk ‘bilosofi’.
Redaktionen har fornylig testet Mazda 3 og Peugeot 308 – årets største nyheder i Golf-klassen. Og to særdeles vellykkede biler, der til konkurrencedygtige priser bejler til mange danske bilkøbere, og som utvivlsomt og fortjent kommer til at sælge godt.
Det interessante er, hvor forskelligt de to konkurrenter bejler til de samme kunder. Mazda 3 og Peugeot er på mange måder som nat og dag, bygget ud fra to vidt forskellige ‘bilosofier’, den japanske og den franske. Forskellighederne fascinerer i en grad, så vi bilnørder her på hvilkenbil slet ikke kan lade være med at dissekere og diskutere, hvilken af de to nyheder, der slipper bedst fra opgaven med at skabe en ny vinder i den konkurrenceprægede Golf-klub.
Lad os springe direkte til konklusionen: Mazda 3 har sin markante næse en smule længere fremme end diskrete Peugeot 308. Ikke meget, men nok til at vinde den japansk-franske duel om redaktionens hjerter.
Mazda’s ‘bilosofi’ handler om lav vægt og sportslige køreegenskaber. Den lille fabrik i Hiroshima har endda givet den et navn; SkyActiv. I Mazda 3 mærker du, at udviklingen mere drives af ingeniører end af marketingfolk. Japanerne forsager ‘downsizing’ og al dens uvæsen med komplicerede og tørstige turbomotorer til fordel for klassisk, velvoksen 2-liters slagvolume og rekordhøj kompression. Motoren er aldrig presset, og dermed bør den både holde længere og køre længere på literen.
Det sidste kneb det med i vores test under vinterlige forhold, men i andre Mazda-modeller har ‘bilosofien’ virket overbevisende. Måske skyldtes det, at det er så fristende at arbejde med speeder, gearkasse og styretøj i Mazda 3. Den kører nemlig forrygende, godt hjulpet af sin fluevægt – et andet Mazda-kendetegn. Selv om Peugeot 308 også har været på en skrap slankekur, er Mazda 3 fortsat 100 kilo lettere. Det kan mærkes – på den fede måde.
Mens Mazda 3 får dig til at smile på snoede sogneveje, finder den franske udfordrer, Peugeot 308, sin raison d’etre på motorvejen. Her filtrerer de franske fjedre fornemt ujævnheder fra, mens støj fra motor, dæk og vind svinder ind til noget, der minder om en sagte hvisken fra en smuk kvindes mund.
Ikke, at du som i Mazda 3 sidder med et smørret smil på læben, til gengæld slapper du af bag rattet i Peugeot 308. Og hvor du har udsigt til masser af knapper og en blanding af analoge visere og digitalinstrumenter i Mazda 3, der er lige så legesyg som en manga-tegneserie, finder dine øjne anderledes hvile i Peugeot 308-kabinen. Man både ser og mærker, at 308 er en vigtig bil for pressede Peugeot – der er ikke plads til et fejlskud i fabrikkens anstrengte økonomi. Med sine højtplacerede ure, store trykfølsomme skærm og frihed for knapper, tager Peugeots indretningsarkitekter da også stensikkert stikket hjem som kreatører af den mest elegante kabine i Golf-klassen lige nu.
Det er altså sport mod komfort, og det svarer til at sammenligne sushi med finere fransk madlavning; der findes ingen objektiv vinder, det er udelukkende et spørgsmål om smag.
Når Mazda 3 alligevel spurter forbi Peugeot 308 på målstregen, skyldes det noget så jordnært og målbart som plads. Japanerne har skabt en lang, lav og sportslig elegant hatchback med en potent og langstrakt motorhjelm. Alligevel har den bedre benplads for og bag end den stilsikre Peugeot 308. Franskmændene benytter ellers samme opskrift som klassens ‘Godfather’, VW Golf, til at skabe plads ved at være høj, bred og med en mere opret siddestilling både for og bag. Det lykkes bare ikke rigtig, og så ender køreglade Mazda 3 med også at være den mest praktiske til kernefamilien med to store børn.
Mazda får med andre ord mest ud af deres ‘bilosofi’. Men det er en hårfin afgørelse. Hvis du vil have alle nuancerne med, kan du nørde videre ved at læse hvilkenbils tests af den japanske og fransk Golf herunder: