Hvilkenbils redaktør Jens Velling blogger om Mazdas nye Skyactiv-koncept, der lanceres i softroaderen CX-5. Idéerne er lovende, men vi glæder os til at se dem udfoldet i stærke Mazda-modeller som 2, 3 og 6.
Mazda vil – nok en gang – lave en mindre revolution af bilen, som vi kender den. Japanerne har tidligere begejstret os med wankel-motor, genfødslen af sportsvognen med MX-5 og ikke mindst en insisteren på, at man kan lave noget nær fejlfri biler til overkommelige priser.
Der er altså grund til at lytte, når fabrikken i Hiroshima melder om store nyheder. Denne gang sker det under overskriften Skyactiv. Bag det lidt kryptiske navn gemmer sig et koncept, der ved hjælp af lav vægt og nytænkning af traditionel bilteknik skal give Mazda-ejere en endnu bedre oplevelse – fra underholdende køreegenskaber til lavere miljøbelastning.
Spydspids er softroaderen CX-5, som du kan læse testen af her. Med letvægtsbyg, avanceret motorteknik og selvsikkert ”Kodo” design skal den bringe Mazda med op at surfe på den overraskende comeback-bølge som firehjulstrækkerne har oplevet de sidste par år. Med succes, hvis vi skal tro de mange medier, der allerede har udråbt CX-5 som ny duks i klassen af højbenede biler med friluftsudstråling.
Det forstår denne signatur til gengæld ikke et suk af. Herhjemme fås CX-5 i skrivende stund kun med en to-liters benzinmotor og med den fremstår CX-5 særdeles gennemsnitlig.
Mangel på moment i en bil bygget til firehjulstræk bliver bare aldrig en vinderkombination – så vent hellere på udgaven med Mazdas’ fine 2,2 liters dieselmotor, der kommer CX-5 til undsætning omkring årsskiftet.
Men lad ikke CX-5 skygge for det, vi virkelig skal glæde os til: Nemlig at Mazda’s sædvanligvis dygtige ingeniører folder det spændende Skyactiv koncept ud i kernemodeller som Mazda 2, 3 og 6. Her kan lav vægt og toptunet motorteknik gøre fremragende Mazda-modeller endnu bedre – og når de så er pakket ind som konceptbilen Takeri, der fungerer som appetitvækker til næste Mazda 6, kan vi næsten ikke vente.