Rekordhøj virkningsgrad skal gøre Mazdas Skyactiv 3 benzinmotor lige så miljøvenlig som en elbil, hævder fabrikken. Hemmeligheden er en kombination af teknologier fra diesel- og benzinmotorer.
Mazda har tidligere hævdet, at de til næste år kommer først med en såkaldt ’biesel-motor’, der kombinerer dieselmotorens effektive udnyttelse af brændstoffet med benzinmotorens renere forbrænding.
Den japanske fabrik kalder teknikken, hvor brændstoffet (benzin) både kan antændes ved hjælp af selvantænding som i en dieselmotor og ved hjælp af tændrør som i en benzinmotor for Skyactiv X. Endnu inden motoren er kommet på markedet, løfter Mazda nu sløret for den næste generation, kaldet Skyactiv 3. Ifølge de japanske ingeniører vil den udnytte brændstoffet endnu bedre: Mazda hævder, at virkningsgraden – altså hvor stor en del af brændstoffet, der omdannes til reel motorkraft – bliver hele 56 procent.
Holder Mazdas forventninger stik, bliver deres Skyactiv 3 verdens første forbrændingsmotor, der kan omdanne mere end halvdelen af brændstoffet til energi i stedet for varme. Til sammenligning har Mercedes’ formel 1-motor den aktuelle rekord med en virkningsgrad på 50 procent.
Mens formel 1 handler om at få så mange kræfter ud af motoren som muligt, handler Mazdas ’biesel’ satsning om at køre længere på literen. Mazda hævder, at Skyactive 3-teknologien kan sænke CO2-udslippet med op til 25 procent sammenlignet med de mest effektive forbrændingsmotorer i dag. Ifølge Mazdas egne beregninger betyder det også, at deres kommende benzinmotor bliver lige så ’ren’ som en moderne elbil – i hvert fald hvis man medregner den CO2, der vil blive udledt for at producere den strøm, som elbilen kører på.
Skal forlænge benzinmotorens levetid
Her tager Mazdas regnestykke ikke udgangspunkt i f.eks. den danske energiforsyning, hvor mere end 50 procent af elproduktionen kommer fra vindmøller – og en stor del af resten fra biomasse og andre miljøvenlige energiformer. I stedet er Mazdas regnestykke baseret på, at strømmen produceres ved hjælp af afbrænding af flydende naturgas.
Tal og for den sags skyld regnestykker er som bekendt taknemmelige, så man skal spise brød til, når Mazda hævder, at de er på vej med en benzinmotor, der ikke belaster miljøet mere end en elbil. Fabrikken har tidligere sagt, at et skifte til elbiler er uafvendeligt. Skyactive 3-motoren skal derfor ses som en forædling af forbrændingsmotoren, der ifølge Mazda kan gøre den velkendte teknologi relevant mange år endnu. Hvilket måske slet ikke er så urealistisk endda, al den stund der stadig vil gå nogle år, før den gennemsnitlige bilkøber får råd til at købe en elbil med en brugbar rækkevidde og kort ladetid.
Læs også: Mazda bekræfter biesel-motor