Bilbranchen håber på faststof-batteriet, der løser alle elbilers problemer. Geely er klar med et batteri, der for en tid løser nogle af dem.
Hjertet og den klart dyreste enhed i elbiler er batteriet. Men de nuværende batterier er langt fra ideelle, og det ultimative er et faststof-batteri – solid state-battery. Men udviklingen af det er langsommelig og besværlig. Så indtil man ‘knækker koden’ for fremstilling og masseproduktion, arbejder bil- og batteribranchen, bl.a. kinesiske Geely, på at optimere de eksisterende batterier.
En del af kunsten går ud på at undgå miljøbelastende og svært tilgængelige råstoffer og mineraler i batterierne. De mest benyttede batterier i elbiler i dag er af litium-ion-typen, og de indeholder bl.a. det ekstremt giftige råstof kobolt. 60 procent af verdens forbrug af kobolt udvindes i den såkaldte Demokratiske Republik Congo af børnearbejdere. Desuden er kobolt et af de dyreste råstoffer i litium-ion-batterierne.
Så man forsøger at minimere og gerne helt undgå at bruge kobolt, og her er litium-jernfosfat-batterier en løsning. Kinesiske BYD og den kinesiske batteriproducent CATL, der er Teslas batterileverandør, har allerede udviklet den type batteri.
Geely-overbygning
Her når vi så frem til Volvo- og Polestar-ejer Geely, der er nævnt i overskriften. For Geely mener at have fremstillet et litium-jernfosfat-batteri, der er intet mindre end revolutionerende. Det skriver svenske Teknikens Värld.
Geely-batteriet er som BYD-batteriet et Blade Battery, altså er det fladere og fylder mindre – i sammenligning med litium-ion-batterierne cirka halvt så meget. Desuden er energitætheden i ‘blade-batterier’ højere, de vejer mindre, og rækkevidden er længere. Endelig er de mere modstandsdygtige overfor ydre påvirkninger for eksempel i forbindelse med ulykker.
Med Geelys udvikling af batteriet skulle man være kommet et skridt videre. Geely oplyser nemlig, at energiindholdet i deres litium-jernfosfat-batteri er på 192 watt-timer pr. kilo (Wh/kg). BYD’s batteri ligger på 150 Wh/kg og kinesiske CATL’s batteri, som bl.a. Tesla benytter, er på 125 Wh/kg.
Ifølge Geely vil deres mindre og kortere batteri desuden kunne oplades fra 10 til 80 procent på kun 17 minutter. Samtidig mener Geely, at deres batteri kan drive en elbil i op til en million kilometer uden at miste kapacitet. Omregnet til et årligt kørselsbehov på 20.000 kilometer svarer det til en holdbarhed på 50 år.
Meget af branchens snak om batterier har flere gange vist sig at være mere varm luft end realiteter. Om det er tilfældet med de nye oplysninger fra Geely, må indtil videre stå hen i det uvisse. Geely oplyser for eksempel ikke, hvornår og i hvilke biler det nye batteri ventes at blive monteret.
Faststof-batteriet – den hellige gral
Faststof-batteriet, som alle taler om, og som alle gerne vil være først med, benytter hverken kobolt, nikkel eller litium. Litium er ekstremt miljøbelastende at fremstille, da det kræver store vandressourcer, og det vil i faststof-batteriet være erstattet af noget andet. F.eks. natrium eller calcium.
Faststof-batteriet skulle angiveligt også kunne lades meget hurtigt, have en rækkevidde på mindst 1.000 km, være mindre følsomt overfor temperaturudsving og være særdeles robust i tilfælde af ulykker.
Derfor er det batteriet, der ses som det ultimative endemål, den hellige gral.
Tidsskriftet New Scientist har et bud på de kommende års udvikling af elbilernes batterier:
Lige nu arbejder branchen på at fremstille litium-ion-batterier i forbedrede udgaver med mindre brug af kobolt og litium.
Sideløbende og indenfor fem år vil natrium-ion- og kalium-ion-batterier samt litium-faststof-batterier vinde udbredelse. Ikke mindst de sidstnævnte, der er af den type, som BYD, CATL og nu også Geely fremstiller eller er på vej til at kunne fremstille.
Indenfor 10 år vil det revolutionerende faststofbatteri kunne være i masseproduktion. Flere store bilfabrikker og batteriproducenter har de seneste år udsendt skiftende meldinger og undervejs trukket lidt land. Så endnu skal det tages med et gran salt eller to.
Af redaktionen
Interessant artikel.
P.s. Det hedder ikke et gram salt, det hedder et gran salt 😉
Tak for rosen Lars – og rettelsen, for du har jo ret. Vi har rettet artiklen 🙂