Kabinen i Audis nye konceptbil ”ligner noget designet i 1995”, mener Mercedes’ chefdesigner. Gorden Wagener er heller ikke imponeret af BMW.
Normalt er cheferne for de store bilmærker diplomatiet selv, når de bliver spurgt til konkurrenterne. Måske fordi mange af dem enten har eller gerne vil arbejde for andre bilmærker. Jobskift i bilbranchen kan være lige så hyppige som trænerskift i topfodbold.
Gorden Wagener, chefdesigner for Mercedes siden 1997, skal tilsyneladende ingen steder. På biludstillingen i München fangede britiske Top Gear Wagener på udstillingsgulvet. Mest for sjov spurgte de Mercedes’ mangeårige designchef om han havde en mening om designet af de to ærkerivaler Audi og BMWs nyeste kreationer, sportsvognen Concept C og Neue Klasse-elbilen iX3. For hvorfor ikke puste lidt til den klassiske konkurrence mellem de tyske premiummærker, der udfolder sig i München i disse dage?
Taler rent ud
Top Gears udsendte var sikker på, at Gorden Wagener høfligt ville glide af og afvise at kommentere. Han har trods alt tidligere arbejdet for VW-koncernen og Audi. Men designchefen overraskede ved at bide på maddingen og tale rent ud af posen:
”Kabinen (i Audi Concept C) ser ud som om den var designet i 1995. Den er lidt for velkendt, og der er for lidt tech. Jeg har altid været en stor fan af hyper-analoge ting, men du kan ikke se bort fra skærme. Når du vælger en lille skærm, sender du automatisk en besked om, at ’tillykke, du sidder i en lille bil.”
Stemmestyring kræver skærme
Av! Den sved. Og Gorden Wagener er kun lige begyndt.
“Jeg mener, det er jo en konceptbil. Det er også en nichebil, så selv om de faktisk bygger den sådan her, betyder det ikke rigtigt noget. Men til mainstream-biler fungerer det ikke at vende tilbage til bare at bruge knapper.”
Dermed går Gorden Wagener faktisk imod strømmen. Både blandt mange bilkøbere og bilproducenter som Hyundai-Kia og VW-familien, der i stigende grad tilføjer fysiske knapper og greb til betjeningen via skærme. Den 57-årige tror omvendt, at skærme bliver endnu vigtigere – og det er der en bestemt grund til.
”Jeg tror, at med store sprogmodeller (kunstig intelligens, red.), får vi endnu mere stemmestyring. Det virker allerede perfekt. Jeg tror, det er fremtiden, men selv der vil du have en visuel reference på skærmen, eller du vil måske se en film og den slags. Så ja, du har brug for store skærme.”
Ikke fan af BMW
Sådan en løsning har BMW valgt i deres første Neue Klasse elbil, SUV’en iX3. Men den er Gorden Wagener, der har er ansvarlig for Mercedes’ nye, 99 cm brede hyperscreen i konkurrenten GLC EQ, ikke just begejstret for.
”Hvad den anden bilproducent har gjort? Altså, de viste konceptudgaven (af BMW iX3, red.) for et par år siden med informationerne nederst på tværs af forruden. Jeg bliver nødt til at sige, at jeg ikke er en stor fan, fordi det er så langt væk, at det er svært at aflæse. Alt vil fremstå mindre, så det er distraherende, og du har brug for en skærm til at betjene den, fordi den er for langt væk til at kunne trykkes på. Så bliver du nødt til at placere en trykfølsom skærm, hvilket de har gjort. Så det er en ret konventionel løsning og faktisk også kompliceret, fordi du har informationer på forskellige niveauer, og det synes jeg ikke er intuitivt.”
Ikke overbevist
Gorden Wagener sætter også trumf på sin pointe om, at BMW egentlig ikke gør noget nyt med betjeningen i Neue Klasse. Selvfølgelig underforstået, at det gør Mercedes med deres hyperscreen i fuld bredde, der samler alle informationer ét sted:
”Jeg mener, de synes sikkert det er progressivt, og de må være vilde med det. Ellers ville de ikke have gjort det, men jeg er ikke overbevist.”
Det er sjældent, at en højt placeret chef i bilindustrien siger sin mening så ærligt som Gorden Wagener – hvilket faktisk er forfriskende.
Og har Mercedes' chefdesigner tilmed ret? Kig på de tre kabiner herunder og døm selv.
