Et markant facelift opdaterer den store Mercedes E-klasse med nyt design i stil med A-klassen. Ladehybrid fås både med benzin- eller dieselmotor.
En Mercedes E-klasse er indbegrebet af en klassisk luksusbil: Næsten fem meter lang, lav og elegant, naturligvis med baghjulstræk, stærk på komfort og så med den særlige aura af konservativ klasse, der stadig tiltaler mange bilkøbere.
Selv om de høje SUV-modeller tordner frem, er E-klassen da også fortsat en solid succes for Mercedes. Også i Danmark, hvor modellen trods alt befinder sig i den dyre ende. Her er Mercedes E bestseller i luksusklassen med 2.067 solgte biler i 2019 ifølge tal fra De Danske Bilimportører. Det svarer næsten til én procent af det samlede personbilssalg i Danmark, hvilket bare understreger E-klassens stærke position. Til sammenligning solgte Audi 1.871 A6, mens BMW måtte nøjes med 1.227 styk 5-serie.
Salget er dog let vigende, så meget belejligt får Mercedes E-klasse nu en ansigtsløftning. Vanen tro har designerne hjemme i Stuttgart fået vide rammer til at opfriske den fire år gamle model: Kølergrill, for- og baglygter bliver en anelse mindre og lægger sig tæt op af den stil, Mercedes introducerede med den nye A-klasse. Faktisk ligner den nye E-klasse ret præcist en større udgave af den helt nye A-klasse sedan. Sammen med muskuløse buler i motorhjelmen giver det bilen et mere dynamisk og sportsligere udtryk.
Digitalt cockpit er standard
Helt i tidens ånd har elektronikken også fået en overhaling. Digitalt cockpit er nu standard – det vil sige, at her altid er hele to 12-tommer skærme. Den ene huser speedometer og omdrejningstæller, mens den anden f.eks. viser navigation, lydkilder og telefonopkald. Mercedes kalder infotainmentsystemet MBUX, der er stemmestyret, men også kan betjenes med særlige touchpads i det nye rat.
Drivlinerne opdateres med et par spændende ladehybrider. Mercedes er nemlig blandt de meget få bilproducenter, der både tilbyder ladehybrid-udgaver med benzin- og dieselmotorer.
Benzinudgaven E 300 e er billigst. Her begynder priserne ved 630.000 kroner for sedanen, hvor en 211 hestekræfters turbobenzinmotor suppleres af en elmotor med 122 hk. Det indbyggede batteri kan lades op i stikkontakten og giver op til 53 kilometers kørsel på ren strøm.
Dieseludgaven hedder som ladehybrid E 300 de. Her er elmotoren kombineret med en turbodieselmotor med 194 hestekræfter. Også den kan køre op til 53 kilometer udelukkende på strøm. Prisen er den samme som for benzinhybriden, men med sin dieselmotor vil E 300 de dog køre længere på literen i daglig brug.
Begge ladehybrider fås også som rummelig stationcar. Merprisen er 35.000 kr.
Heftig AMG topversion
Du kan også få den faceliftede E-klasse med traditionelle forbrændingsmotorer. De gør dog kun E-klassen marginalt billigere: Basismodellen med E 200 sedan med 197 hk koster fra 615.000 kr., og det sammen gælder den populære E 220 d med 194 hestes dieselmotor. Programmet toppes også denne gang af den heftige AMG-version E 63 med firehjulstræk og hele 612 hk. Uanset model har E-klassen altid automatgear med ni trin.
Den nye E-klasse er nået frem til de danske Mercedes-forhandlere – både som klassisk limousine og praktisk stationcar.