Daimler-koncernen, der fremstiller Mercedes-Benz biler, er blevet idømt en bøde på 870 millioner euro for miljøsnyd med 684.000 dieselbiler.
Daimler, koncernen bag Mercedes-Benz, har fået en bøde på 870 millioner euro for miljøsnyd. Det svarer til knapt 6,5 milliarder danske kroner. Daimler har accepteret afgørelsen og vil betale bøden.
Bøden falder efter lang tids mistanke om, at Daimler – i lighed med Volkswagen-koncernen – har snydt med udledningen fra dieselmotorer. Som VW har Daimler haft en form for snyde-software i en række dieselbiler. Softwaren har gjort det muligt at leve op til miljøkrav i laboratorietests, mens udledningen af især farlige NOx-partikler har været langt højere, når dieselbilerne har kørt i almindelig trafik.
Ifølge anklagen har dette været tilfældet i 684.000 Mercedes-biler med dieselmotor.
Dermed er Daimler-koncernen nu også en del af den såkaldte dieselgate. I 2015 blev Volkswagen-koncernen som de første afsløret i lignende form for snyd. Her drejede det sig dog om mere end 10 millioner dieselbiler. Af samme årsag har bøderne til Volkswagen været væsentligt højere. Siden sagen blev afsløret i september 2015, skønnes den at have kostet Volkswagen mere end 200 milliarder kroner i bøder og erstatninger.
Den nye bøde er endnu et enormt prestigetab for dels Daimler-koncernen, dels tysk bilindustri. Dieselskandalen har ramt industrien bredt. I maj indgik Porsche et forlig, der koster bilproducenten fire milliarder kroner, mens underleverandøren Bosch har betalt godt 670 millioner kroner.
Flere sager på vej
Flere bøder kan være på vej. Senest er Volkswagens øverste ledelse blevet anklaget for kursmanipulation. Kort fortalt går anklagen ud på, at ledelsen ikke straks informerede koncernens aktionærer, da de fik viden om dieselskandalen. Det er man forpligtiget til som aktieselskab. Derudover kører der flere retssager, der kan ende i fængselsstraffe til sagens nøglepersoner.
Dieselskandalen har fået vidtrækkende konsekvenser for store dele af verdens bilindustri. Eksempelvis har EU både skærpet miljøkravene til biler med forbrændingsmotorer og kontrollen af dem. Dieselmotorer har fået et dårligt rygte. Flere europæiske byer har ligefrem forbudt eller vil forbyde dieselbiler. Denne udvikling har fået flere forbrugere til at skifte til benzin- og hybridbiler.
Endelig har skandalen sat fart på udviklingen af elbiler. Det er ikke længere usandsynligt, at mange lande helt vil forbyde salg af biler med forbrændingsmotorer fra 2030.