Mercedes har svært ved at sælge elektrisk G-klasse

De fleste Mercedes-kunder foretrækker stadig G-klasse med klassisk V8-motor. Internt kalder Mercedes den elektriske udgave for ”et flop”.

Ny-klassikeren og power-SUV’en Meredes G-klasse er favoritbilen for alt fra højt betalte Premier League fodboldspillere til arabiske oliesheiker. Det er i dette klientel blandt de ultra-rige, at den nærmest firkantede ’G-wagen’ med de militære aner finder de fleste købere.

Sidste år fik de velbeslåede kunder mulighed for at vælge G580, en fuldt elektrisk G-klasse med hele fire elmotorer og voldsomme 587 hk. Eldrift giver ikke bare flere kræfter end den otte-cylindrede G-klasse, men også mulighed for vilde tricks i terrænet og at udføre en regulær pirouette, hvor bilen drejer rundt om egen akse.

Hvilkenbil havde lejlighed til at teste bilen tidligere i år – både på landevej og offroad – og var behørigt imponerede. G580 er et potent fartøj, der kan utrolige ting i terrænet. Herude har den netop som elbil med en elmotor ved hvert hjul fordele over fossiludgaven.

15 pct. er elektriske

Fodboldstjernerne, oliesheikerne og andet godtfolk ser tilsyneladende anderledes på det. I hvert fald solgte Mercedes blot 1.450 elektriske G-klasser i april mod 9.700 G-klasse med fossilmotorer.

Det svarer til en elektrisk andel på 15 pct. – og det er åbenbart utilfredsstillende.

”Bilen holder som bly hos forhandlerne, den er et komplet flop”, siger en anonym Mercedes-ansat til sædvanligvis troværdige Handelsblatt.

Salg slår alle rekorder

Officielt er historien en lidt anden. Her pointerer Mercedes, at det samlede salg G-klasse salg slog alle rekorder i 2024, og at salget i 2025 ind til videre er steget 18 pct. Set i det lys ser det nærmere ud som om den elektriske G-klasse er med til at løfte salget endnu mere.

”G-klasse fortsætter med at være populær. G-klassen opnåede sit bedste salg nogensinde i fjerde kvartal af 2024 og fortsatte sit stærke salg i første kvartal af 2025 med en fremgang på 18 pct. sammenlignet med sidste år. Mercedes-Benz er forberedt på alle scenarioer. Ind i 2030erne kan vi fleksibelt tilbyde biler som både rent elektriske og med elektrificerede forbrændingsmotorer. Vores kunder bestemmer, hvad der passer dem bedst. Det gælder også for G-klassen,” siger Markus Nast, kommunikationschef for bl.a. G-klasse hos Mercedes til Motor1.com.

Lyden mangler

Udfordringen for den elektriske G-klasse, er formentlig, at den mangler lyden fra en stor V8-motor. Især AMG-udgaven G63 er populær blandt G-klasse-kunder, og her er der tale om en sand bulderbasse af en V8er.

Af samme grund har den elektriske G580 et soundtrack fra netop G63, som du kan slå til og fra – men det er naturligvis ikke den ægte vare.

Nye planer for ”junior G”

Ifølge Handelsblatt har det svage salg af G580 fået Mercedes til at gentænke planerne for den kommende, såkaldte ”junior G-klasse”, en mindre SUV i det klassiske G-klasse design.

Modellen kommer på markedet om to år og er udviklet til udelukkende at være en elbil. En Mercedes-ingeniør siger til Handelsblatt, at man ”undersøger” muligheden for at også at lave en hybridudgave, og at det vil være ”ladsiggørligt”, selv om bilen er udviklet til ren eldrift.

Fiat har for nylig lavet samme øvelse med den lille 500e. Minibilen er udviklet som elbil, men svigtende efterspørgsel har fået Fiat til putte en lille hybridmotor i 500e og dermed gøre den til en fossilbil.

Både fossiludgaver af Mercedes G-klasse og Fiat 500 kommer dog til at leve på lånt tid. Fra 2035 bliver det forbudt at sælge biler i EU, der udleder CO2. Det er derfor, at Mercedes taler om at kunne tilbyde flere motorløsninger ”et stykke ind i 2030erne”. Fra 2035 er det slut med fossilbiler.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here