Mercedes med kæmpe model-offensiv

mercedes modeller

Med fokus på elbiler lancerer Mercedes et væld af nye modeller i 2025 og 2026. Blandt nyhederne er nye udgaver af A-, B- og C-klassen.

Mercedes kæmper med salget af mærkets elbiler og generel tilbagegang på det vigtige, kinesiske marked. Men de aktuelle udfordringer får ikke tyskerne til at ryste på hånden. Tværtimod blæser Mercedes til angreb med en af de største model-offensiver i mærkets historie.

De næste 24 måneder bliver hæsblæsende for det tyske traditionsmærke med et dusin nye modeller, otte facelifts og et par vilde konceptbiler. Set med danske øjne er offensiven særligt interessant, fordi den indledes med Mercedes’ mindre og elektriske modeller.

750 km rækkevidde

Spydspidsen bliver lanceringen af den nye CLA coupé-sedan til sommer. Som tidligere omtalt bliver den Mercedes’ hidtil mest effektive elbil. Med et batteri på 85 kWh får CLA en rækkevidde på den gode side af 750 km. Et særdeles vindglat design gør CLA i stand til at køre 8,3 km pr. kWh. Til sammenligning klarer den mest effektive version af den større Mercedes EQE 6,2 km pr. kWh. Ifølge Mercedes omsættes hele 93 pct. af strømmen til fremdrift – det er næsten tre gange bedre end i en benzinbil.

CLA står på Mercedes’ nye MMA-platform, der udmærker sig ved at have 800 volt-teknologi med hurtig lynladning. Mercedes lover en max ladeeffekt på 250 kW, hvilket formentlig kan omsættes til en 10-80 pct. ladetid af batteriet på omkring 20 minutter.

I løbet af efteråret kommer CLA i en mere praktisk ’shooting brake’ udgave med stor bagklap, der gør CLA til en lav, smart stationcar.

Concept CLA
Til sommer lancerer Mercedes den endelige udgave af det elektriske CLA Concept.

Modsat Mercedes’ store EQE og EQS-elbiler er MMA-platformen udviklet til også at kunne rumme forbrændingsmotorer. Derfor kommer CLA også med en firecylindret 1,5 liters benzinmotor, men det er usikkert, om den bliver lanceret i Danmark. Formentlig bliver den dyrere end el-udgaven og dermed uinteressant.

Nye udgaver af EQA og EQB

For danske bilkøbere bliver to andre nyheder baseret på MMA-platformen helt sikkert interessante.  

Inden 2025 er omme, ser vi nemlig en ny GLB. Mercedes har droppet EQ-betegnelsen for mærkets elbiler, så der er tale om en ny udgave af EQB og senere den mindre EQA. Begge modeller sælger rigtigt godt i Danmark.

Mercedes selv beskriver de nye udgaver af mærkets mindste og billigste SUVere som ”et massivt fremskridt” sammenlignet med de nuværende EQA og EQB, der oprindeligt var udviklet som fossilbiler. Med den nye MMA-platform er de elektriske udgaver tænkt ind i udviklingen. Om GLB – og senere GLA – får samme 800 volt-teknologi som den dyrere CLA eller må nøjes med 400 volt som i dag, vides endnu ikke.

Til gengæld kan vi se frem til lidt større biler, der både bliver længere og bredere. Fokus er på mere indvendig plads – et kritikpunkt som Mercedes altså kommer i møde ved hjælp af den nye platform.

”Lille G” i 2027

I 2027 knopskyder GLB til en nyhed, som Mercedes har meget store forventninger til: En ’G-udgave’, der skal spejle det ikoniske design fra den såkaldte Geländewagen, der har udviklet sig til populær luksusbil for et meget velbeslået publikum. ”Lille G” som den kommende model kærligt omtales, skal gøre det muligt for almindelige mennesker at føre sig frem som oliesheiker og højtlønnede fodboldspillere. Men altså først i 2027.

Allerede i år kommer vi til at se endnu en nyhed, der vil interessere mange danske bilkøbere. Efter seks år er Mercedes på vej med en afløser for den mellemstore, elektriske EQC SUV – mærkets første elbil i EQE-familien.

Elektrisk C-klasse på 800 volt

Afløseren bliver baseret på en ny udgave af SUVen GLC (billedet), der benytter Mercedes’ mere avancerede MB:EA platform med 800 volt-teknologi. Den elektriske GLC får tilnavnet EQ Technology og skal konkurrere med Audi Q6 e-tron, Porsche Macan og den første BMW Neue Klasse, der formentlig får betegnelsen iX3.

GLC kommer enten med baghjulstræk eller to motorer og firehjulstræk og lidt mere usædvanligt med to batterityper. Basis bliver et LFP-batteri, mens long range udgaverne får et NMC (nikkel-metal-kobolt) batteri. Angiveligt bliver rækkevidden henholdsvis 640 og 800 km.

Som mellemstor SUV er GLC blandt Mercedes absolut bedst sælgende og vigtigste bilmodeller. Der er officiel verdenspremiere på biludstillingen i München til september.

Ingen stationcar

I 2026 følger så den lavere sedan udgave, C-klassen, der også er en storsælger for Mercedes. Tilsyneladende er der dog en dårlig nyhed til de mange danske ejere af en C-klasse stationcar, der har glædet sig til en elektrisk udgave: Angiveligt kommer den elektriske C-klasse kun som fire-dørs sedan – der er ikke udsigt til en stationcar-udgave, der kun er efterspurgt i Skandinavien og det nordlige Europa.

MB:EA-platformen kan også bruges til forbrændingsmotorer, så både GLC og C-klassen kommer som fossilbiler. Om de kommer til Danmark er usikkert. Formentlig bliver de elektriske udgaver noget billigere og kommer derfor til at stå for langt den største del af salget.

Hurtigste AMG nogensinde

At 2025 bliver et hektisk år for Mercedes understreges af, at vi også præsenteres for en F1-inspireret Mercedes-AMG superbil, der skal ”omskrive begrebet elektrisk performance”. Super-elbilen forventes afsløret til sommer, og ”bliver den hurtigst accelererende bil, AMG nogensinde har fremstillet,” fortæller en anonym Mercedes-kilde til britiske Autocar.

I 2026 ser vi så en faceliftet Mercedes S-klasse, der skal køre frem til 2030, hvor Mercedes – lidt overraskende – lancerer en ny, fossildrevet udgave af mærkets berømte flagskib.

Mere ’normalt’ design

Mercedes benytter lejligheden til at re-lancere sit elektriske flagskib EQS med 800 volt-teknologi og endnu længere rækkevidde. Det udskældte design bliver mere ’normalt’ og bilen omdøbes til S-klasse EQ Technology.

Sidst i 2026 kommer samme tur til elbilerne EQE og EQE SUV. Der bliver tale om en opgradering af de helt store, der vil omfatte et skifte til 800-volt teknologi og et redesign, der skal ’normalisere’ de futuristiske elbiler. Målet er, at de skal ligne de øvrige Mercedes-modeller, og dermed imødekomme et af de største kritikpunkter af bilerne.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here