Inden året er omme, har Mercedes afgjort, om mikrobilen Smart får lov at overleve. Kommende Mercedes-boss har ”ingen skrupler ved at dræbe mærket om nødvendigt…”
Smart, Mercedes-koncernens mikrobilmærke, kan snart være fortid. Siden debuten i 1998 har mærket givet underskud. Ifølge analytikere et sted mellem knapt fire og fem milliarder kroner årligt. Sidste år faldt salget med 4,6 procent til blot 128.800 biler.
På direktionsgangen i Stuttgart er man ved at miste tålmodigheden med ‘babyen’. Generelt går det ret forrygende for Mercedes, men skærpede krav til især dieselmotorers udstødning og ikke mindst omstillingen til elbiler, koster enorme summer. I dét perspektiv giver det ikke mening at blive ved med at hælde penge i Smart, der aldrig har givet så meget som en enkelt euro i overskud.
Ifølge den tyske business-avis Handelsblatt vil Mercedes afgøre Smarts skæbne i løbet af 2019. Ikke meget tyder på, at mærket overlever. Mercedes’ kommende topchef, svenskeren Ola Källenius, ”har ingen historie med Smart” og ”ingen skrupler ved at dræbe mærket om nødvendigt”, som Handelsblatt citerer en anonym insider for at have fortalt. Källenius afløser den magtfulde Dieter Zetsche, der hidtil har holdt hånden over mærket.
Renault vil ud af samarbejde
Mercedes har gennem længere tid forsøgt at vende udviklingen for koncernens absolut mindste biler. Smart er især populære i sydeuropæiske lande som Italien, Frankrig og Spanien, men salget er vedvarende lavt og indtjeningen negativ.
For at holde omkostningerne nede er seneste generation af Smart udviklet sammen med Renault, der markedsfører den teknisk identiske Twingo. Ifølge Automotive News overvejer Renault dog at trække sig fra det samarbejde. Angiveligt fordi franskmændene også har svært ved at tjene penge på Twingo.
En anden udfordring for Smart er, at Mercedes har besluttet at gøre mærket 100 procent elektrisk. Men på den korte bane gør det bilerne dyrere og reducerer indtjeningen yderligere.
I investeringsbanken Evercore ISI er man klar til at svinge øksen over Smart:
”Vi kan ikke se, hvordan et tysk mikrobilmærke kan skabe overskud. Omkostningerne er simpelthen for høje,” skriver banken ifølge branchebladet Automotive News til sine investorer.