De tyske myndigheder kræver 238.000 Mercedes-modeller tilbagekaldt på mistanke om snyd med den software, der regulerer udstødningen på bilernes dieselmotorer. Mercedes afviser alle anklager.
Er Volkswagen ikke den eneste bilproducent, der har snydt med udstødningen fra dieselmotorer?
Siden VW i 2015 blev afsløret i at have manipuleret med motorstyringen i næsten 11 millioner dieselbiler, er spørgsmålet dukket op med jævne mellemrum. Opel, Fiat, BMW og Mercedes har været i søgelyset og sidstnævnte kom det for alvor i mandags, da de tyske myndigheder krævede, at Mercedes tilbagekalder 238.000 nyere dieselbiler.
Der er tale om udgaver af varevognen Vito, den store SUV GLC samt den populære C-klasse med dieselmotorer, der lever op til den såkaldte Euro 6 norm. Ifølge den tyske avis Bild har det tyske Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), Tysklands øverste myndighed for bilsyn, fundet flere tilfælde af uforklarlige softwarefunktioner i de berørte modellers motorstyring. Angiveligt er der tale om, at softwaren tillader dieselmotorerne at udlede langt flere skadelige stoffer i virkelig trafik end tilladt – stort set samme overtrædelse, som VW blev afsløret i at benytte i 2015.
Mercedes afviste mandag enhver form for snyd. KBA fastholder dog mistanken og kræver, at Mercedes – under overvågning – ændrer eller opdaterer softwaren i de pågældende biler. I første omgang gælder det altså 238.000 biler, men ifølge flere kilder kan 774.000 Mercedes-modeller være berørt alene i Europa. Hertil kommer en række biler på eksempelvis det amerikanske marked.
Risiko for kæmpebøder
Hvis det trods Mercedes’ afvisninger om urent trav viser sig, at fabrikken bevidst har fusket med softwaren, kan det blive dyrt. Alene i Tyskland kan en bøde løbe op i godt 20 milliarder kroner. Det er kun begyndelsen, for udvikler sagen sig til også at ende med søgsmål og bøder i USA, bliver de mulige omkostninger for alvor store. Til sammenligning vurderes det, at de samlede omkostninger til bøder, erstatninger og ombygninger af motorer løber op i cirka 200 milliarder kroner for VW-koncernen.
Der er dog to væsentlige forskelle på de to sager: VW-skandalen omfattede 11 millioner biler mod højst 1 million biler for Mercedes. VW har også erkendt sin skyld, mens Mercedes på intet tidspunkt har givet indrømmelser. Intet tyder dog på, at sagen om de uautoriserede softwarefunktioner hos Mercedes er afsluttet. Nye oplysninger kan dukke op, efterhånden som de tyske myndigheder undersøger sagen nærmere.
Læs mere: Snyder Mercedes også med udstødningen?