Skoda vender tingene på hovedet med Spaceback-udgaven af Skoda Rapid – en stationcar, der er mindre, men også lidt frækkere end Rapid. Især med bagklap af glas.
En stationcar er per definition en større og mere rummelig udgave af en bestemt bilmodel. Eller rettere; sådan var det indtil i år. For pludselig er hele to bilmærker enige om at vende op og ned på et klassisk dogme i bilverdenen: Først lancerede Mazda 6 en stationcar, der var adskillige centimeter kortere end sedan-udgaven. Og nu følger Skoda trop med Rapid Spaceback – en nærmest kuperet stationcar-udgave af den almindelige 5-dørs Rapid.
Nu kan det selvfølgelig diskuteres, om Skoda Rapid Spaceback er en hatchback eller stationcar. Tjekkerne benytter netop ikke deres sædvanlige Combi-betegnelse for deres stationcars om nyheden – omvendt antyder ordet ”Space” noget med plads. Hos koncernkusinen Audi er det lignende udtryk Sportback f.eks. betegnelsen for særligt rummeligt udgaver af modeller som A3 og A5.
Stationcar eller livsstilbil – døm selv. Faktum er, at Skoda Rapid Spaceback er 18 cm kortere end den almindelige Rapid og dermed krymper bagagerummet fra rekordhøje 550 liter til 415 liter. De 415 liter er dog stadig i en klasse for sig, når man sammenligner med konkurrenterne i miniklassen, hvor det netop kun er små stationcars som Renault Clio og Seat Ibiza, der kan følge den tjekkiske Spaceback til (bag)dørs i bagagevolumen.
Panoramaglas bliver ekstraudstyr
Det store spørgsmål (som vi endnu ikke kan svare på), er om du skal betale mere eller mindre for en Spaceback end en almindelige Rapid. Logikken siger mindre plads er lig med mindre pris, men meget tyder på, at Skoda vil lancere Spaceback som det frække og lidt dyrere alternativ til den snusfornuftige Rapid. Blandt andet fordi Spaceback-udgaven vil kunne fås med dyrt og smart ekstraudstyr som ekstra store flader af glas på tag og bagklap (billedet) og et gulv i bagagerummet, der kan justeres i to højder.
Da Skoda Rapid Spaceback er teknisk mage til den almindelige Rapid til og med bagakslen kommer den også med samme motorprogram. Det vil sige dieselmotorer på 105 og 110 hk, samt fire benzinmotorer med 75, 86, 105 eller 122 hk.
Tidspunktet for dansk introduktion er endnu ukendt.
Læs mere:
Test: Skoda Rapid er discount på den dyre måde