BMW har bogstaveligt talt store ambitioner for Mini. Conceptudgaven af Mini Clubman vokser helt op i Golf-klassen – designeren bag er danske Anders Warming.
Mini har fået vokseværk. At dømme efter konceptudgaven af den kommende Mini Clubman mener BMW det alvorligt, når de taler om at gøre Mini til at større bilmærke. Salget skal op – og det skal bl.a. ske ved at lave endnu flere varianter af det ikoniske, britiske ‘hundehus’.
En af dem er stationcarudgaven Clubman. Op til næste måneds biludstilling i Geneve løfter briterne sløret for Mini Clubman Concept, der bliver den hidtil største model i Minis modelprogram. Længden vokser hele 26 cm, mens der lægges 17 cm på i bredden. Det er et ryk i størrelse, der kan sammenlignes med det knogleknagende vokseværk i en teenager. Faktisk rykker det Clubman konceptet helt op i Golf-klassen.
Udviklingen er logisk nok, for BMW – der ejer Mini – lancerer også snart en praktisk 5-dørs udgave af den oprindelige Mini, der netop er afsløret i en grundudgave med 3 døre. Kigger man på Clubman konceptet og forestiller sig en kort hæk med almindelig, tophængslet bagklap, har man dermed også et godt bud på, hvordan den første 5-dørs Mini kommer til at se ud.
Men tilbage til den praktiske Clubman. Mini er nærig med tekniske oplysninger og viser stort set kun billederne, men sædvanligvis er designkoncepter fra Mini meget tæt på de produktionsklare udgaver. Nogle af de frække detaljer som tweed-indlæg i kabinen, næsten fritsvævende sidespejle og klap-ud dørhåndtag kommer vi dog næppe til at se på den seriemodne Clubman.
Den klassiske, dobbelte bagdør, det centerplacerede udstødningsrør og de nye, vandrette baglygter ligner dog detaljer, der overlever. Og så er det værd at bemærke, at Mini Clubman vinker farvel til klap-ud bagdøre på den nuværende model til fordel for større, konventionelle sidedøre. Den ansvarlige for stregerne til den velvoksne Mini er i øvrigt danske Anders Warming, der siden foråret 2011 har været det britiske bilmærkes chefdesigner.
Når Mini Clubman bliver væsentligt større, skyldes det også, at den står på en ny, fleksibel platform som BMW-gruppen kommer til at bruge i et væld af nye, forhjulstrukne modeller – både til Mini og BMW. Motorprogrammet er også helt nyt og omfatter bl.a. en ny generation af 3-cylindrede benzinturbomotorer – f.eks. en 1,5 liters med 136 hk og en tilsvarende dieselvariant med 116 hk.
Mens 3-dørs udgaven af den nye Mini ventes til Danmark i marts, ser vi tidligst den produktionsklare Clubman sidst på året.
Læs også: Ny Mini bliver større og lettere