Ny undersøgelse fra FDM viser, at flere bilister føler sig blændet bag rattet, og at mørket påvirker både tryghed og kørevaner i trafikken.
De fleste bilister genkender sikkert situationen: Det stærke, hvide lys fra de moderne LED-forlygter på den modkørende bil virker så blændende, at man tror vedkommende kører med det lange lys tændt. Men det er sjældent tilfældet. Moderne billygter lyser bare så kraftigt selv på nærlys, at mange bilister føler sig blændet - til skade for trafiksikkerheden.
Tallene fra en ny undersøgelse, FDM har lavet, bakker op om mange bilisters oplevelser. Næsten fire ud af 10 bilister føler sig mere blændet i dag end for blot tre-fem år siden. Hver anden bilist oplever ofte blænding fra modkørende.
Ny teknologi blænder mere
Det er især kraftige LED- og matrixforlygter, som stadig flere biler har, der får modkørende til at knibe øjnene sammen. Teknologien giver føreren et bredere og mere præcist lys, men det sker ikke uden konsekvenser for andre trafikanter.
"Vi ser en generel bevægelse mod kraftigere lyskilder og mere koncentrerede lyskegler. Det giver bilisten et klart bedre udsyn, men gør samtidig blændingen af modkørende mere markant. Det er helt naturligt, at flere oplever at blive mere blændet – lyset er simpelthen blevet stærkere. Vores øjne er ikke skabt til så kraftigt lys, især ikke på veje med svag belysning eller mangelfuld afmærkning. Kombinationen af moderne, intense lyskilder og mørke omgivelser skaber en belastning, som mange helt naturligt reagerer på", forklarer områdechef i Teknisk Rådgivning hos FDM, Lone Otto.
Kører mindre i mørke
Undersøgelsen viser også, at otte ud af 10 bilister koncentrerer sig ekstra, når de kører i mørke, og næsten hver fjerde ændrer sine kørevaner. De kører mindre – eller slet ikke – når mørket falder på.
Blænding vil helt naturligt fylde mere i de kommende år. Antallet af elbiler og SUV-lignende modeller stiger, og med dem følger højere lygteplaceringer og endnu mere avancerede lyskilder, hvilket kun er en fordel for føreren.
"Vi er midt i en teknologisk bølge, hvor udviklingen af bilernes lygter går hurtigere end reguleringen. Der arbejdes internationalt på nye rammer for både lygtehøjde, lysstyrke og lyskegler, og det kommer til at gøre en forskel. Men vi er ikke i mål endnu. Udviklingen skal fortsætte – moderne lys er et kæmpe sikkerhedsløft – men den skal følges af klare rammer, der mindsker blænding for alle andre i trafikken", siger Lone Otto.
Tre ud af fire ønsker regulering
Som repræsentant for de europæiske bilklubbers paraplyorganisation, FIA, har hun været med til at sætte fokus på blændende lygter i hele Europa.
I en undersøgelse, som FIA har udført i 10 lande, mente tre ud af fire bilister, at der skulle reguleres mere for at forebygge blændende forlygter.
Undersøgelsen er udført af Norstat på vegne af FDM i november 2025 blandt 1.015 danskere, der alle har kørekort og kører bil i et vist omfang.
Sådan svarer bilisterne:
- 49 pct. er enig eller delvis enig i, at de ofte bliver blændet af andre biler.
- 39 pct. føler sig mere blændet end for blot 3-5 år siden.
- 60 pct. svarer, at moderne billygter blænder mere.
- 84 pct. koncentrerer sig ekstra, når de kører i mørke.
- 23 pct. af bilisterne ændrer kørevaner og kører sjældnere eller slet ikke i mørke.
- 23 pct. af danskere føler sig slet ikke eller i mindre grad trygge ved at køre i mørke.





