Endnu et kinesisk bilmærke kommer til Danmark. Denne gang hedder det Omoda og satser på fornuftige, billige og topudstyrede elbiler til familien Danmark.
Det vælter ind i Danmark med nye, kinesiske bilmærker. Seneste mærke hedder Omoda, udspringer af den statsejede Chery-koncern og hentes til Danmark af Nic. Christiansen Gruppen, der i forvejen importerer kinesiske BYD.
Omoda bliver intet mindre end det 14. nye kinesiske bilmærke i Danmark, hvor vi i forvejen har Aiways, BYD, Hongqi, JAC, Lotus, Maxus, MG, Navor, Nio, Polestar, Voyah, Xpeng og Zeekr. Ret beset skal Volvo også regnes med her, da det er ejet af kinesiske Geely. Og der er flere på vej. Inden året er omme, kan danskerne se frem til at blive introduceret for kinesiske mærker som Jaecoo, Exlantix og Dongfeng.
240.000 kr.
240.000 kroners spørgsmålet er derfor, hvorfor danske forbrugere skal vælge et nyt og for langt de fleste komplet ukendt Kina-mærke i stedet for de 13 andre? For ikke at tale om de velkendte 30 bilmærker, der har eksisteret på det danske bilmarked i årtier?
De 240.000 kroner kan være et af argumenterne. Det er nemlig prisen for Omoda 5 EV, som Nic. Christiansen Gruppen viste frem for Hvilkenbil og andre bilmedier i går.

Det er en stærk pris for en mellemstor, elektrisk SUV med alt i udstyr. Kun anhængertrækket mangler, og det kan tilkøbes.
Høj byggekvalitet
En kort køretur gav indtryk af en ny elbil, der til forveksling minder om alle de andre, nye elbilmærker fra Riget i Midten.
Samlekvalitet og finish er i top. Selv en dobbelt så dyr Audi bliver fulgt til dørs her – mindst. Bløde overflader, præcise samlinger, velfungerende knapper og greb og ikke det mindste knirk, når du kører over ujævnheder. Fem ud af fem stjerner i den skrappe Euro NCAP crashtest cementerer indtrykket af en velbygget bil.
Køre kan den også. Med multilink bagaksel og en affjedring, der er overraskende god til at filtrere ujævnheder væk. Godt hjulpet af en – for en elbil i denne størrelse – relativt lav vægt på 1.700 kg. Hvilket også giver frisk acceleration trods motorens relativt beskedne 150 kW (204 hk).
Alt i udstyr
Udstyr kommer du heller ikke til at gå ned på. Importøren tager kun topudgaven Premium hjem. Her får du bl.a. adaptiv fartpilot, klimaanlæg, navigation, soltag, el-bagklap, eljusterbare forsæder, p-sensorer og 360 graders kamera, kunstlæderindtræk og ikke mindst syv års/150.000 km garanti, der skal gøre det trygt at vælge et ukendt bilmærke.
Langsom lynladning
De mindre gode egenskaber kender vi også fra de kinesiske konkurrenter:
Der er sparet på batteristørrelsen for at holde prisen nede. Omoda 5 EV kører med et 61 kWh-batteri, der giver 402 km rækkevidde.

Lynladning kræver tålmodighed. Max-effekten er 80 kW, og den må være kortvarig, for det tager fulde tre kvarter at lade fra 10 til 80 pct. Det er langsomt anno 2025. Der er heller ingen varmepumpe, og det koster på rækkevidden i det danske vinterhalvår.
Skærmbetjeningen virker ikke specielt logisk og intuitiv – som minimum kræver den nærstudier af instruktionsbogen og tilvænning.
Grove assistentsystemer
Assistentsystemerne er til den grove side. Omoda 5 EV tager godt fat i rattet på de lange motorvejsstræk – her er langt op til de bedste europæiske mærker. Det hjælper, hvis du f.eks. dropper vognbaneassistenten, men det er jo ikke meningen. Typisk for Kina-biler er overvågningen massiv. Der bippes højt og lystigt, hvis du overtræder fartgrænsen det mindste eller kommer til at kigge lidt for længe på skærmen i stedet for vejen.
Pladsen er godkendt, men ergonomien i førersædet halter. Der er for langt til rattet, der også er rigeligt fladt. Sammen med en steril styring, giver det en afkoblet, fjern køreoplevelse.
Stærk pris med et ’men’
Men så er der det med prisen. Den er stærk, når man sammenligner med konkurrenter som Skoda Elroq, Kia EV3 og Hyundai Kona. Skal de have lige så meget udstyr som Omoda 5 EV, bliver de hurtigt 30.-40.000 kr. dyrere. Her skal man dog huske på, at de generelt kører bedre og tilbyder mere rækkevidde end Omoda 5 EV, så regnestykket er ikke så enkelt.
En direkte kinesisk konkurrent som MG S5 understreger, at Omoda 5 EV ikke vil få noget foræret på det danske marked. I den topudstyrede Luxury-udgave koster MG S5 ganske vist 270.000 kr. – altså 30.000 kr. mere end Omoda. Men så får du også længere rækkevidde, hurtigere opladning og en finpudsning af hele bilen, der får MG til at fremstå som den mere erfarne bilproducent end opkomlingen Omoda.
Bejler til ’familien Danmark’
Under præsentationen erkendte Nic. Christiansen Gruppens talstærke Omoda-team da også, at Omoda 5 EV i bund og grund skal sælges på ’pakkeløsningen’ af god plads og alt i udstyr til en lav pris bakket op af en lang garanti. Altså det snusfornuftige valg for familien Danmark.

Det kræver et solidt bagland, og her er Omoda først ved at opbygge et net af forhandlere. Målet er forhandlere, der både har showroom, værksted og reservedele på lager. Det skal gøre det let både at købe og eje en Omoda.
De første to forhandlere er på plads i Køge og Næstved. I næste måned kommer Omoda til Hobro, lige som der åbnes et showroom på Amager. Målet er at dække hele Danmark med 20-30 forhandlere med fokus på de store byer.
Lynanalyse: Endnu en kinesisk lodseddel
Invasionen af kinesiske bilmærker fortsætter. For importører og forhandlere handler det om at sikre sig de Kina-mærker, der bliver de næste Toyota, Hyundai og Skoda: Altså ukendte mærker, der ender med at hitte hos danske bilkøbere. Reelt er der tale om lodsedler, for selv for erfarne branchefolk er det svært at vide, hvem der kommer ud som vinder.
Omvendt ved alle i branchen, at de fleste Kina-mærker vil forsvinde igen. Alle eksperter forventer, at der kun bliver plads til langt under halvdelen af de snart 20 Kina-mærker, der vil være tilstede i Danmark.
Som forbruger skal du være klar over, at det er en risiko ved at vælge et ukendt kinesisk bilmærke. Forsvinder det igen, bliver værditabet stort, og du kan ikke regne med reservedele på lang sigt.
For Omoda kan der være en ekstra risiko i, at mærket bryder de internationale sanktioner og sælger bil i Rusland. Det vender vi tilbage til i en anden artikel.
Kun tiden vil vise, om det 14. kinesiske bilmærke bliver blandt vinderne, der også er her om 10 år. I det mindste har Omoda herhjemme en stor og veletableret koncern i ryggen, der lover at overholde alle aftaler om garanti og reservedele. Det er en god begyndelse.
Omoda 5 EV
Elektrisk crossover med forhjulstræk fremstillet af kinesiske Chery Automobile.
Pris: 239.900 kr.
Længde/bredde/højde: 442/183/159 cm
Akselafstand: 263 cm
Bagagerum: 380/1.075 liter
Vægt: 1.710 kg
Batteri: 61 kWh, LFP
Rækkevidde: WLTP: 402 km
Forbrug: 5,92 km/kWh
AC/DC ladning: 11/80 kW (10-80 pct. på 45 min.)
Motor: 150 kW (204 hk)/340 Nm
Topfart: 172 km/t
0-100 km/t: 7,6 sek.