BILTEST: Pris, plads og udstyr gør den nye Hyundai i10 til mester i mikroklassen. Kun en astmatisk motor tager toppen af begejstringen.
Hvilken bil?
Hyundai i10 har ofte fået skudsmålene “voksen” og “moden”. Som regel ikke kun med hentydninger til bilens størrelse og udstråling men også til kernekøberne. Tredje generation i10 er hos os nu, en mindre revolution har fundet sted, og dermed er det tid at bringe ordene “ungdommelig” og “moderne” i spil. Hyundai-designerne har lært den gode lektie fra i30. Derfor ligner i10 anno 2020 ikke en midaldrende undskyldning for sig selv. Den kan nu bryste sig af et frækt og forførende frontparti, friske former langs kroppen og en ganske veldrejet bagende.
Automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent, træthedsregistrering, eCall, der automatisk ringer til alarmcentralen, når en airbag er gået af, samt automatisk op- og nedblænding af det lange lys er standard fra billigste version. Den hedder Pure og koster 100.000 kr. Men du bør rette al opmærksomhed mod Essential, der koster 10.000 kr. mere og har alt det, som Pure ikke har. For eksempel aircondition, Apple CarPlay, bluetooth, 8 tommers touchskærm, fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde, elspejle med varme og lys i bagagerummet.
Vidste du at?
Finanskrisen gav mikrobilerne et boost, og da Volkswagen-familiens mikroer kom i 2012, gik det helt amok i Danmark.
Siden har billedet ændret sig. Flere af de helt små er væk – Opel Karl, Ford Ka+, Chevrolet Spark, Skoda Citigo og Seat Mii. De to sidstnævnte er konverteret til elbiler, men indtil videre kniber det med at kunne levere.
Den moderne tids første mikroer, trillingerne Kylle, Pylle og Rylle – også kaldet Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo – er her stadig, men franskmændene udgår i 2021. Hvad der sker med Aygo, har Toyota ikke løftet sløret for. Den hækmotoriserede Renault Twingo er sammen med VW Up og Suzuki Celerio stadig hos os. Up i både en elektrisk version og med benzinmotor. Og så er der de sydkoreanske søstre, Hyundai i10 og Kia Picanto. De bliver med sikkerhed på markedet i en generations tid endnu, for også Picanto er netop introduceret i en ny udgave.
Hvordan er førerpladsen?
Tænk stort, kør småt. Sådan lyder en af de første overskrifter, som man møder i en i10-brochure. Og Hyundai har i den grad tænkt stort. Da Volkswagen-trillingerne kom i 2012, udmærkede de sig blandt andet ved, at man bag rattet følte sig hensat til en bil, der var et nummer større. Det samme gør sig gældende i den nye i10, hvor 188 centimeter testchauffør sidder fint i de udmærkede sæder. Herfra kan man glæde sig over velordnede instrumenter og en ganske solid finish. Godt nok er plastikken stenhård, men der er ingen mislyde, og ikke et eneste sted kan man se metal.
Instrumenterne er nemme at aflæse, infotainmentsystemets 8 tommer-skærm, der er standard fra Essential-udgaven, står klokkeklart og er intuitiv at betjene. Klimaanlæg, elbagrude, varmen i sæderne og i rattet betjenes gudskelov med trykknapper. Første skønhedsfejl optræder dog her, for rattet kan kun justeres op-ned. I biler, der mangler ud-ind-muligheden, har jeg aldrig oplevet at sidde optimalt. Enten er fødderne for tæt på pedalerne, eller også skal man sidde med strakte arme og ligner en gorilla.
Hvordan opleves kabinen?
Og lad mig således hoppe videre til næste skønhedsfejl. Der dog betyder mindre og bare er … ja, irriterende og det-kunne-I-have-gjort-bedre. Skønhedsfejlen optræder i bagagerummet, hvor man har valgt at spare de to snore, der i alle andre biler trækker hattehylden med op. Fraværet af den simple anordning betyder, at man med den ene hånd skal holde hattehylden oppe, når man for eksempel bugserer de fyldte indkøbsposer ned i det 252 liter store bagagerum. Bortset fra det er der kun lovord til kabinen: Akselafstanden er vokset fire centimeter, og umiddelbart inden i10-testen kørte jeg den nye Opel Corsa, søsterbil til Peugeot 208. I i10 er der – når jeg tager plads “bag mig selv”, altså i venstre bagsæde efter at have indstillet førersædet til mig selv – mindst lige så meget plads på bagsædet som i Corsa, der reelt skulle være et nummer større.
Er sikkerheden i orden?
Som nævnt har Hyundai i10 automatisk nødbremse, der også bremser for fodgængere. Her er også aktiv vognbaneassistent og træthedsregistrering samt eCall, der i tilfælde af en ulykke ringer til alarmcentralen. Det vil tælle på positivsiden, når i10 bliver sikkerhedstestet af Euro NCAP. Om det er nok til at score de maksimale fem stjerner vil vise sig. Den udgåede model fra 2014 opnåede fire stjerner.
Den aktive vognbaneassistent er desværre af den aggressive slags, der efter min smag griber for kompromisløst ind. Hvis man f.eks. skal passere en rutebil, der holder en tredjedel ude på landevejen, skal man huske at aktivere venstre-blinklyset. Også selvom man kun liiiige berører midterstriberne for at komme udenom rutebilen. For husker man ikke at blinke, vil vognbaneassistenten meget kontant tvinge rattet til højre væk fra midterstriben, som den jo i princippet også skal. Men altså også ind mod den holdende rutebils bagende. Hvis ikke man ved, at man nærmest skal lægge arm med rattet for at holde bilen på kursen udenom rutebilen, får man en temmelig chokerende oplevelse.
Hvordan kører den?
Betegnelserne ungdommelig og moderne kan godt tages i anvendelse, når køreegenskaberne skal beskrives. Vejgrebet er klart bedre i den nye end i den gamle, og den styrer faktisk ganske direkte, hvilket man ikke er forvænt med i en Hyundai. Skarp som mikroklassens mest velkørende mikro, VW Up, er den ikke, men det er tæt på. Affjedringen er udlagt til den komfortable side, men over 100-110 km/t er der på grund af støj ikke meget komfort-følelse tilbage. På en længere motorvejstur opgav jeg at høre tale-radio.
Hvordan er motoren?
i10 mangler muskler i mellemgulvet. Efter Storebælts betalingsanlæg i vestgående retning, inden stigningen op på højbroen for alvor begynder, lykkedes det at banke den op på 110 km/t. Ind med 5. gear og speederen i bund … på toppen af højbroen stod speedometret på 85 km/t.
Brystsvag og astmatisk beskriver bedst 1,0 liters-motoren med tre cylindre og 67 hestekræfter. Momentet er under 100 Nm, acceleration fra 0 til 100 km/t tager det meste af en formiddag, og overhalinger bør planlægges omhyggeligt. Så man skal bare slappe helt af og indrette sit i10-liv på, at den er en mikrobil med en lille motor og skal køres som sådan. Med tålmodighed og helst ikke for lange ture på motorvej. I løbet af efteråret får i10-motoren kunstigt åndedræt i form af en turbo, der øger ydelsen til 100 hestekræfter. Hvad merprisen bliver, ved Hyundai-importøren endnu ikke.
På papiret kører i10’eren 20,8 kilometer på literen. Testen endte på 17,5 km/l.
Passer prisen?
110.000 kr. for en mere end veludstyret Hyundai i10 Essential er en stærk pris. Og de sidste 7.000 kr. op til den topudstyrede Advanced er også godt givet ud. Ja-ja, Citroën C1 kan fås fra 85.000 kr. og Peugeot 108 fra 90.000, men det er gamle – altså virkelig gamle – konstruktioner, og man ville ønske, at mikrobil-købere ville gøre sig selv den tjeneste at prøve en Hyundai i10 eller en Kia Picanto, inden de sætter underskriften på f.eks. en C1-slutseddel. For der er en verden til forskel. Med i ethvert Hyundai-regnestykke hører også den fornemme fem års mekaniske garanti, der gælder, uanset hvor mange kilometer man orker at køre.
Er der alternativer?
Konkurrenterne bliver færre. Hvis vi ser bort fra de første trillinger – Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo – der ikke er et reelt match til i10, så er især søsterbilen Kia Picanto et reelt alternativ til matchende pris. Renault Twingo med hækmotor og udfordringer i sidevind koster fra 100.000 til 112.000 kr. Suzuki Celerio, der har plads til fem personer og tilmed må have en 400 kilos trailer på krogen, koster fra 115.000 kr. Den prismæssige topscorer er – ikke overraskende VW Up, der med 65 hk koster fra 125.000 kr.
Konklusion:
For: Plads, pris, udstyr, garanti.
Imod: Kun 4-personers, kun 2-vejs justerbart rat, hattehylde, anhængertræk ikke muligt.
Hvilkenbil siger:
Fakta: Hyundai i10 Advanced
Vejl. pris, inkl. lev.: 116.995 kr. (fås fra 99.995 kr. – i10 Pure)
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Privatleasing: 2.095 kr./måned (førstegangsydelse 4.995 kr., 15.000 km/år – Essential
.895 kr./måned)
Årlig ejerafgift: 1.000 kr.
Garanti (rust/mekanik/): 12/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP): ikke testet
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20,8 km/l (110 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 17,5 km/l
Længde/bredde/højde: 367/168/148 cm
Bagagerum (min/max): 252/1.050 liter
Vægt: 921 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, benzin
Effekt: 67 hk
0-100 km/t: 16,8 sekunder
Topfart: 147 km/t
Særligt standardudstyr:
Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, aktiv vognbaneassistent, træthedsregistrering, eCall (automatisk nødopkald), aut. op- og nedblænding af det lange lys, to-vejs justerbart rat (op-ned), højdejusterbart førersæde, elruder for, 1-zonet klimaanlæg, elspejle m. varme, bakkamera, varme i forsæder, varme i rat, 8 tommer touchskærm, Apple CarPlay, bluetooth.
Metallak: 1.995-5.495 kr. (* Anslået af hvilkenbil.dk)
Ekstraudstyr:
Designpakke (bl.a. LED-kørelys, mørktonede bagruder, frontgrill i sort højglans): 6.495 kr.
Teknikpakke (bl.a. navigation, DAB-radio, skiltegenkendelse): 14.995 kr.
4 tommer alufælge: 7.995 kr.
15 tommer alufælge: 9.995 kr.
16 tommer alufælge: fra 10.995 kr.
Elruder bag: 2.995 kr.
Nøglefri adgang og start: 4.995 kr.
Det er simpelthen løgn, at den er bovlam. Jeg henfører til FDM test i 2014. Suverænt bedste bil og motor blandt de andre mikrober. Biler behøver ikke at have 200 hk – eller komme fra Europa for at være i orden. Husk mundbind. Hyundai vs WV. En smagssag!