3. generation af Ford Ka kan meget vel komme fra Brasilien. Konceptudgaven er tæt på produktion, og viser en Ka med mere plads og federe finish.
Skal den næste Ford Ka komme fra Brasilien? Ford er tilsyneladende gået i tænkeboks. Fabrikken har netop løftet sløret for en konceptudgave af 3. generation af Ford Ka i Brasilien, hvor bilen er udviklet og designet. Her blev den lanceret som en nærmest produktionsklar bil, der kommer på det sydamerikanske marked i 2014 og er udviklet som en ”verdensbil”, der principielt kan sælges over alt på kloden. Omvendt sagde Ford, at der endnu ikke er taget beslutning om, hvorvidt den brasilianske Ka skal sælges i Europa, men at ”den kommer på hylden over Ford-modeller, som også Ford i Europa kan trække på”, som en talsmand udtalte i forbindelse med præsentationen.
Den slags uld-i-mund udtalelser kan stort set altid oversættes til, at Ford nu har opsendt en prøveballon: Modtagelsen af de første billeder og oplysninger i de europæiske bilmedier, giver Ford en god fornemmelse af, om den nye Ford Ka kan klare sig på det konkurrenceprægede europæiske marked.
Ford hænger på kontrakt med Fiat
Her sidder især trillingerne VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo samt Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo sidder ganske tungt på markedet. Den nuværende Ford Ka oplever derimod vigende salg, men har også 5 år på bagen. Ford har dog en lille udfordring: Ford Ka er nemlig udviklet sammen med Fiat 500. Det er også italienerne, der står for produktionen og Ford er kontraktligt forpligtiget til at fortsætte samarbejdet til den anden side af 2015.
Ford kan dog vælge at lancere den nye Ka tidligere – f.eks. som en ”overbygning” til den nuværende Ka, der kun fås som 3-dørs. Den nye Ka er nemlig større og ifølge Ford mere ”premium”, når det gælder design og finish. Samtidig kan den – som billederne afslører fås som 5-dørs og dermed introduceres som en ”uber-Ka” ind til den gamle model udfases.
Alt det er dog endnu spekulation, men med tanke på Ford-boss Alan Mullalys ønske om at gøre alle fremtidige Ford-modeller til ”verdensbiler”, er der næppe tvivl om, at det faktisk er den næste Ka vi ser her. Spørgsmålet er mere, hvornår den kommer.
At koncept-Ka’en passer fint i Fords nye globale strategi understreges af, at en anden brasiliansk udviklet Ford er på vej til Europa næste år: Den kompakte crossover Ecosport kører allerede i Sydamerika, men når produktionen næste år også starter op i Indien, kan europæiske forbrugere også købe Ecosport fra sommeren 2014. Samme fremgangsmetode vil sandsynligvis komme til at gælde for 3. udgave af Ford Ka.