Næste generation af Opel Insignia bliver limousine-lang, taber 200 kg og får avanceret skærmbetjening. Opel er klar til at udfordre Skoda Superb i 2017.
Opel har indstillet sigtet på Skoda Superb, når 2. generation af Insignia skal finde sin plads i et trængt marked for store firma- og familiebiler. Klassen bløder nemlig, fordi stadig flere bilkøbere vælger en stor, højbenet crossover i stedet.
Her har VW-koncernens tjekkiske succesmærke Skoda fundet en solid niche med den store Superb, der slår alt, når det gælder indvendig plads. Opel ser tilsyneladende en mulighed for at presse den næste Insignia ind i den lille klub af biler, der kan tilbyde limousine-fornemmelse til lavpris. Ifølge det tyske bilmagasin auto motor & sport bliver den i forvejen velvoksne Insignia hele 10 cm længere mellem akslerne for dermed at kunne tilbyde samme overdådige plads som Superb.
En tiltrængt forbedring vil mange måske mene. For nok er Insignia en stor bil, men netop pladsudnyttelsen har været en akilleshæl for flagskibet fra Rüsselsheim.
En anden er vægten. Mens den aldrende Insignia truer med at knuse badevægten med et tryk på den tunge side af 1.600 kg, vejer nye klassekammerater som Mazda 6 og VW Passat omkring 200 kg mindre.
Der vil Opel også ned. Næste Insignia skal tabe nøjagtig 200 kg, hvilket både vil gavne køreegenskaber og brændstofforbruget.
Auto motor & sport beretter også, at Opel arbejder på en avanceret form for betjening, der skal kombinere head-up display med iPad-store trykskærme i midterkonsollen. Lykkes det, bliver der formentlig tale om ekstraudstyr – og det gælder også mulighed for trådløs forbindelse via et hotspot i bilen.
2. generation af Opel Insignia forventes klar i slutningen af 2017. Konceptbilen Monza (billedet) fra 2013 giver et indtryk af, hvordan fronten på den nye model kommer til at se ud.
Læs også testen: Garvet Opel Insignia er stadig god