Daimler-topchef Dieter Zetsche har sendt en åben invitation til Renault-Nissan. Nu skal bilgiganterne bygge nye kompaktbiler sammen.
Næste generation Renault Twingo deler platform med Daimler-koncernens næste udgave af mikroputten Smart. Og står det til den tyske producent kan aftalen i nær fremtid blive udvidet til også at gælde biler i kompaktklassen – det vil sige biler i Renault Clio-størrelsen.
Daimler-koncernen står blandt andet bag Mercedes-Benz, og Zetsche, der talte i forbindelse med lanceringen af Mercedes’ nye minibus V-klassen, er ligefrem klar til dele fabrikslokaler med sine fransk-japanske partnere.
“En udvidelse af vores kapacitet i dette segment er højst sandsynlig, for ikke at sige nødvendig. Og så må vi diskutere, hvor denne udvidelse skal finde sted,” sagde Zetsche til pressen.
En fremtidig udvidelse af samarbejdet vil også kunne omfatte Renault-Nissans luksusmærke Infiniti, som sælges i en række lande uden for Danmark – heriblandt USA.
Mercedes’ såkaldte MFA-platform, der er fundamentet under biler som A- B- og CLA-klassen, skal efter planen bruges til japanernes kommende Q30 – en bil, der skal konkurrere mod bl.a. BMW 1-serie.
Zetsche er i det hele taget klar til at gå i seng med hvem der måtte være interesseret, så længe et samarbejde ikke strider imod tyskernes interesser. Således luftede han planer om at bygge nye biler med både Aston Martin og elbilfabrikanten Tesla.