8. generation af VW Golf får mild hybrid teknik. En 48 volts starter-generator skal spare benzin og forbedre start-stop automatikken.
VW spiller på flere heste i den lille mellemklasse. I 2020 ser vi både den ‘elektriske Golf’ med navnet ID.3 og den ‘rigtige Golf’ i ottende generation. Og mens elbilen ID.3 utvivlsomt er fremtiden, vil Golf fortsat være VW-koncernens absolutte topsælger, selv om den fortsætter med at køre på benzin og diesel.
Efter dieselskandalen har VW dog travlt med at fremstå så miljøvenlig som muligt. Sammen med alle andre bilproducenter skal VW også opfylde stadig skrappere miljøkrav fra EU. Derfor bliver Golf 8 udstyret med hybrid teknik. Altså ikke af den omfattende slags med elmotor og et halvstort batteri som vi kender det fra Toyota, men mild hybrid-løsningen.
Teknikken er kendt fra eksempelvis den nye Audi A6 og benytter en 48-volts elmotor som en kraftig erstatning for en traditionel generator. Når motoren startes, boostes drejningsmomentet af mild hybrid systemet. Startergeneratoren er koblet sammen med forbrændingsmotoren, og overfører effekt via et bælte. Udover det almindelige 12-volt batteri i bilen, har mild hybrid drivlinjen et 48-volts lithium-ion batteri placeret under det forreste passagersæde. Når føreren træder på bremsen, omdannes den kinetiske energi til strøm. Dermed opsamles og omdannes op til 40 procent af bremseenergien til strøm, der lagres i batteriet.
Hurtig og blid start-stop
Mild hybrid teknikken gør det også muligt helt at slukke for motoren, når bilen bare triller ved hastigheder op til 130 km/t. Den kraftige starter-generator starter nemlig motoren både hurtigere og mere umærkeligt, når føreren igen træder på speederen. Ifølge VW sparer det op til 0,4 liter brændstof per 100 kilometer.
I første omgang bliver det benzinmotorerne 1,0 og 1,5 TSI, der får mild hybrid teknikken – og først i udgaverne med DSG-automatgear. VW vil dog gradvist udbrede mild hybrid systemet til hele flåden.
8. generation af VW Golf, der ret beset er et kraftigt facelift af den nuværende model, får verdenspremiere i løbet af efteråret. Bilen er dog først til salg herhjemme i løbet af foråret 2020.