Familierivaler: Nissan Qashqai sælger langt bedre end søsterbilen Renault Kadjar – få eksperternes bud på hvorfor teknisk næsten ens biler ofte sælger meget forskelligt.
De kommer fra samme koncern, og de er langt hen ad vejen den samme bil inde under karosseriernes forskelligartede linjeføringer. Priser, leasingtilbud, garanti og serviceomkostninger ligner også meget hinanden, men alligevel er det vidt forskelligt, hvor populære de er hos de danske bilkøbere.
Det er de to højbenede crossovers i mellemklassen, Nissan Qashqai og Renault Kadjar, vi taler om.
I 2017 blev der indregistreret 7.014 nye Nissan Qashqai, som dermed faktisk blev årets tredje bedst sælgende bil, mens der ‘kun’ rullede 1.513 nye Kadjar ud fra Renault-forhandlerne i løbet af året. Et pænt salgstal sammenlignet med mange andre modeller, men altså kun knap en femtedel af Qashqai, selv om de to biler et langt stykke hen ad vejen er ens og tilbyder bilkøberne den samme køreoplevelse og plads.
“Groft sagt er det 70 procent den samme bil,” siger Jan Lang, der er analytiker på bilbasen.dk.
Det er Nissan-Renault koncernen, der står bag begge biler, og derfor bygger Renault Kadjar, som blev sendt på markedet herhjemme i sommeren 2015, på samme platform som anden generation af Nissan Qashqai, der nærmest stod fadder til crossover-klassen, da den blev lanceret herhjemme helt tilbage i 2007. Den nye udgave af Nissan Qashqai kom i 2014 og har fået et facelift i år.
Det stærke slægtskab ser man specielt i kabinen, hvor knapper og betjeningsgreb i Kadjar typisk er genbrug fra Qashqai og konsekvent er placeret nøjagtig samme steder. Motorerne er også fra samme lagerhylder, men man får faktisk lidt mere bil i Renault Kadjar, der er 7 cm længere og 4 cm bredere end Qashqai, ligesom bagagerummet i Kadjar sluger 472 liter – 42 liter mere end i Qashqai.
Qashqai kom først
Redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling mener, at det lige netop er Qashqais godt otte år lange forspring til Kadjar, der er den vigtigst årsag til, at Qashqai sælger langt bedre end Kadjar.
“Qashqai var ‘first mover’ og skabte nærmest selv sin klasse – Nissan ramte simpelthen plet. Dermed fremstår den som ‘originalen’, mens Kadjar må nøjes med rollen som den lidt uinspirerede kopi,” siger Jens Velling.
Han undrer sig i øvrigt over, hvorfor Renault var så længe om at kopiere Nissan, som blot har udbygget afstanden i salgsstatiskkerne.
“Idéen er så oplagt, at spørgsmålet er, hvorfor Renault ikke har udført den tidligere: Det franske bilmærke indgår i tæt alliance med Nissan og har på nært hold kunnet se, hvordan japanerne har sprøjtet den ene Qashqai efter den anden ud på markedet. Den japanske crossover har nærmest ene bil reddet Nissan siden debuten i 2007, men først sent var franskmændene klar med deres udgave af bestselleren,” siger Jens Velling.
Nissan mere aggressive på prisen
Lige netop Qashqais enorme betydning som ‘cashcow’ for Nissan er ifølge analytiker Jan Lang fra bilbasen.dk også en af de vigtigste forklaringer på, at Qashqai sælger langt bedre end Renault Kadjar.
“De to biler har stort set samme startpriser på ca. 239.000 kr., men Qashqai har en speciel status og er en meget vigtig bil for Nissan i Danmark, så Nissan-forhandlerne er mere aggressive end deres kolleger hos Renault og tilbøjelige til at give rabat, for at sikre sig en handel,” forklarer Jan Lang. Han peger også på, at Qashqai straks blev sat ned med op til 20.000 kr. ved introduktionen af Kadjar for ikke at tabe markedsandele til den franske koncern-fætter.
Salgsstatistikkerne fra De Danske Bilimportører understreger, hvor vigtig Qashqai er for Nissan. Det er mærkets eneste bil på top 50 over ‘bestsellere’, mens Renault har både Clio, Captur og Megane på listen.
Jan Lang peger desuden på, at Nissan Qashqai byder på mere udstyr og flere udstyrspakker end Kadjar, når man bevæger sig væk fra basisudgaven og op i udstyrsvarianterne, hvilket også kan tippe nogle købere over til Qashqai frem for Kadjar.
Når det kommer til serviceomkostninger og reservedelspriser, er de to biler stort set lige, oplyser han, så det er nok ikke det, der deler vandene for køberne.
Heller ikke på privatleasingtilbud, som efterhånden udgør en væsentlig del af markedet, har den ene en fordel frem for den anden. Begge er bredt repræsenteret hos diverse leasingselskaber og i samarbejder med udbydere som fx Gomore og Bilabonnement.dk,så heller ikke her ligger der en skjult fordel for den ene af de to.
Forskellen ligger i designet
Det kan derimod godt være tilfældet, når det kommer til designet. For her er de to biler forskellige. Lige så forskellige som smag og behag.
Mens Renault har givet Kadjar fransk indpakning signeret Renaults chefdesigner Laurens van den Acker med bløde, organiske linjer, har Nissans Qashqai lidt flere rette linjer og samtidig også et mere ‘asiatisk’ design.
“Personligt synes jeg, at Qashqai er flottere designet,” lyder det fra Jan Lang.
Omvendt synes undertegnede, at Kadjar ser bedst ud. Så her står det uafgjort for de to kombattanter, og det er nok et meget godt udtryk for, hvad de danske bilkøbere synes; nogle er til den ene og andre til den anden.
Men én ting kan ikke diskuteres: Tilsammen er Nissan-Renault vinderen af det danske crossover-salg med to stærke kort. Kun PSA-koncernen med Peugeot, Citroën og seneste skud på stammen Opel kommer i nærheden.
Læs også test af Kadjar og Qashqai:
Nissan Qashqai rammer plet igen
Knapt nok flyvefærdig Renault Kadjar
FAKTA: Trillinge-biler sælger vidt forskelligt
Der er andre eksempler på næsten ens biler med meget forskellige salgstal. Et af dem er mikroerne VW Up/Skoda Citigo/Seat Mii. Her er Up den absolut mest populære. I 2017 solgte de således:
VW Up: 7.232
Skoda Citigo: 3.852
Seat Mii: 1.463
I trillinge-kuldet Toyota Aygo/ Citroën C1/ Peugeot 108 er Aygo mest populær, men slet ikke så markant som VW Up. I 2017 solgte de således:
Toyota Aygo: 4.668
Citroën C1: 4.515
Peugeot 108: 2.819
Kilde: De Danske Bilimportører