NCAP: Her er de sikreste biler i 2022

NCAP

Euro NCAP har i år haft mere travlt med at crashteste biler end nogensinde før – og aldrig har så mange biler fået fem stjerner.

Betyder sikkerhed noget? For en dansk bilkøber vejer pris og begrebet “plejer” i betydningen mærkevare-loyalitet nok højere.

Men når man først har valgt sin bil, er det jo en god fornemmelse overfor familie og kolleger til julefrokosterne at kunne fremhæve sin nye bils fortræffeligheder.

For de maksimale fem stjerner fra den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP er ikke så ringe endda og viser, at man er et ansvarligt menneske, der passer på sig selv, sin familie og de øvrige trafikanter.

Euro NCAP har i år testet flere biler end nogensinde – 66 – og det mest bemærkelsesværdige er, at alle var milevidt fra at dumpe, da der kun blev uddelt fem og fire stjerner. Rigtigt mange af de nye biler er – naturligvis – elbiler, og bemærkelsesværdigt er det også, at alle kinesisk-producerede biler nu møder op i Europa med en meget høj grad af kollisionssikkerhed og ikke mindst en solid mængde aktivt sikkerhedsudstyr.

Tesla på toppen

Da denne artikels skribent for 15 år siden besøgte storproducenten BYD (Build Your Dreams) i Kina, var sikkerheden mildest talt ikke noget, man bekymrede sig om, og kineser-bilerne var på det tidspunkt slet ikke modne til Vesten.

NCAP
BYD Atto 3 er et godt eksempel på, at kineserne tager sikkerheden alvorligt. Fem stjerner.

Men det har i den grad ændret sig, hvilket blandt andet BYD Atto 3 med sine fem fine stjerner ved oktober-testen er et af de gode eksempler på. Den crossover-lignende mellemklasse-elbil kan anskaffes for 330.000 kroner.

Perfekt er den ikke, men femstjernet er den og fik kun ganske få anmærkninger ved kollisionssikkerheden.

Perfekt derimod er den amerikanske sællert, Tesla Model Y, bygget på Teslas fabrik ved Berlin. I september bragede den gennem muren med det bedste Euro NCAP-resultat nogensinde. I kategorierne kollisionssikkerhed og aktive sikkerhedssystemer topper den med henholdsvis 97 og 98 procent af de mulige point, og Euro NCAP, der ellers nok kan udtale kras kritik, når det er på sin plads, svingede sig op til at bruge ordene “imponerende” og “tæt på perfekt”.

Storsælgere skuffer

Blandt de firestjernede biler er det en smule bekymrende, at man finder populære danskerbiler som Peugeot, Opel, Toyota, Citroën og BMW.

Tvillingerne Peugeot 308 og Opel Astra, Citroën C5 X og ikke mindst den elektriske BMW i4 burde uden problemer score det maksimale antal stjerner, men de må altså nøjes med fire. Sammen med den lille danskerdarling Toyota Aygo X.

Kollisionssikkerheden i 308 og Astra er ikke i top. I 308 dårligere end i Astra, og så har Stellantis-koncernen tilmed valgt at udstyre begge med en mangelfuld udgave af den automatiske nødbremse.

Peugeot 308 og søsterbilerne Opel Astra og DS 4 sparer på sikkerheden og fik kun fire Euro NCAP-stjerner. DS 4 kan dog fås med en sikkerhedspakke, der giver fem stjerner.

BMW i4 mister stjerne fem på grund af en mangelfuld automatisk nødbremse, Aygo X er hæmmet af sin ringe størrelse, for her trækker en lidt mindre god kollisionssikkerhed ned til de fire stjerner.

For god ordens skyld skal det nævnes, at en firestjernet bil på ingen måde er en farlig bil. Farlig kan man derimod uden tøven betegne enstjernede rædsler som elbilerne Renault Zoe og Dacia Spring og familie-MPV’en Dacia Jogger, der faldt helt til jorden i 2021.

Men fire stjerner er ikke godt nok, for den manglende stjerne er kun udtryk for, at producenterne sparer penge, klipper en hæl og hakker en tå, hvilket går ud over brugernes sikkerhed. Og det bør man som bilkøber ikke være tilfreds med.

Se alle resultater her

Herunder listen over de dansker-relevante biler, som i år er testet af Euro NCAP. Bilerne er rangordnet efter Euro NCAP’s bedømmelse, og tallene i hver af de fire kategorier er udtryk for, hvor mange procent af de mulige point bilerne opnåede i den enkelte kategori.

  Antal stjerner Sikkerhed for voksne Sikkerhed for børn Fodgænger-
sikkerhed
Aktive sikkerheds
systemer
Tesla Model Y 5 97 pct. 87 pct. 82 pct. 98 pct.
Tesla Model S 5 94 91 85 98
Lexus NX 5 91 87 83 91
Mercedes EQE 5 95 91 83 81
Lexus RX 5 90 87 89 91
Mercedes C-Klasse 5 93 89 80 82
Mazda CX-60 5 88 91 89 76
Subaru Solterra 5 88 87 79 91
Hyundai Ioniq 6 5 97 87 66 90
Toyota bZ4X 5 88 87 79 91
Nio ET7 5 91 87 73 95
Mercedes GLC 5 92 90 74 84
Volvo C40 Recharge 5 92 89 70 89
Cupra Born 5 93 89 73 80
BMW 2-serie Active Tourer 5 88 81 79 92
BMW X1 5 86 89 76 92
Honda Civic 5 89 87 82 83
Nissan Ariya 5 86 89 74 93
Maxus MIFA 9 5 93 89 73 83
VW Multivan 5 90 89 69 87
Kia EV6 5 90 86 64 87
Kia Niro (m. sikkerhedspakke) 5 91 84 76 79
VW Golf 5 88 87 74 82
Toyota Corolla Cross 5 85 83 87 82
VW ID.Buzz 5 92 87 60 90
VW Taigo 5 94 84 71 70
DS 4 (m. sikkerhedspakke) 5 85 86 74 82
BYD Atto 3 5 91 89 69 74
Renault Austral 5 88 83 69 87
Land Rover Discovery Sport 5 84 89 71 85
VW Amarok 5 84 90 74 84
Ford Ranger 5 84 90 74 84
VW Polo 5 94 80 70 70
Land Rover Range Rover 5 84 87 72 82
Renault Megane E-Tech 5 85 88 65 79
Land Rover Range Rover Sport 5 85 85 69 82
Skoda Octavia 5 86 84 68 81
Kia Sportage 5 87 86 66 72
Alfa Romeo Tonale 5 83 85 67 85
MG4 Electric 5 83 80 75 78
Seat Arona 5 83 83 65 70
Seat Ibiza 5 83 82 66 70
           
Kia Niro (u. sikkerhedspakke) 4 91 84 75 60
DS 4 (u. sikkerhedspakke) 4 85 86 74 65
BMW i4 4 87 87 71 64
Honda HR-V 4 82 75 72 78
Toyota Aygo X 4 78 78 74 81
Citroën CX 5 4 82 87 69 66
DS 9 4 79 86 67 67
Peugeot 408 4 76 84 78 65
BMW 2-serie Coupé 4 82 81 67 64
Opel Astra 4 80 82 67 66
Peugeot 308 4 76 84 68 65
Ford Puma 4 75 84 70 69
VW Touran 4 77 81 62 66

Den komplette liste kan ses her, hvor man også kan klikke ind på hver enkelt bil og se resultaterne.

[email protected]

2 Kommentarer

    • Hej Bjarne. Det skyldes simpelthen, at der ikke har været nogen nye Audi-modeller at teste for Euro NCAP i 2022. Bh Jens, Hvilkenbil.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here