Nissan tordner frem i Europa og er nu kontinentets mest solgte japanske bilmærke foran Toyota. Herhjemme vokser Nissan-salget også markant.
Nissan har fart på. Ikke mindst i Europa, hvor det er Nissans erklærede mål at rykke forbi mægtige Toyota som det mest solgte japanske bilmærke i vores del af verden. Og efter at salget i årets første fem måneder er gjort op, kan Nissan allerede lade champagnepropperne springe: Toyotas samlede salg i Europa steg ganske vist med 3,1 procent til 242.452 biler, men Nissan er i et væsentligt højere gear. Her steg salget 21 procent til i alt 250.136 biler. Fortsætter den udvikling, reduceres Toyota snart til en lille prik i Nissans bakspejl.
Toyota tager uden tvivl udfordringen fra landsmændene alvorligt. Tidligere på ugen skiftede verdens største bilproducent ud på den vigtige post som salgschef for det europæiske marked. Ny mand i hjørnekontoret hedder Matt Harrison, kommer fra en position som salgschef for Toyota i England og har ét altoverskyggende mål: At genvinde og fastholde Toyotas position som det bedst sælgende japanske bilmærke i Europa.
Nye Nissan’er mod aldrende Toyota’er
Her og nu ligner Harrisons job en ’mission impossible’. Toyotas modelprogram er lettere pensionsmodent. Topsælgere som Yaris, Auris og Avensis har enten lige fået et facelift eller står over for en ansigtsløftning, og dermed kommer der til at gå år, før vi ser helt nye Toyota-modeller i de tre vigtige bilklasser mini- samt lille og stor mellemklasse.
Nissan, derimod, har netop lanceret en ny Qashqai i den boomende klasse for crossover-biler, og den indtager positionen som den mest solgte bil i sin klasse i suveræn stil. Den kompakte Note er næste ny, og næste år ser vi en afløser for Micra i den vigtige miniklasse.
På det danske marked fastholder Toyota dog sin stærke position som mest solgte japanske bilmærke. Men trenden fra resten af Europa er den samme herhjemme: Sidste år faldt det samlede danske Toyota-salg med ni procent, mens Nissan gik hele 27 procent frem. Faktisk gled Toyota ned fra en plads som Danmarks fjerde mest solgte bilmærke til nummer fem, mens Nissan accelererede frem til en position som nummer 10.
Kom ud af krisen
Nissans fremgang er skabt på baggrund af alvorlige vanskeligheder for mærket lige før årtusindskiftet. Her var pengekassen ved at være tom, hvilket tvang japanerne ind i en alliance med franske Renault. I 2006 satte Nissan om ikke alt, så en stor del af mærkets fremtid på spil med første generation af crossover’en Qashqai. Den mellemstore SUV afløste både Golf-konkurrenten Almera og firmabilen Primera, der begge solgte dårligt i Europa, og blev omgående et hit.
Resten er historie: Qashqai blev til Nissans ’cash-cow’, der mere end nogen anden model bragte Nissan tilbage på sporet i en grad, så det nu er i stand til at udfordre selveste Toyota i Europa.
Læs også: Bilsalget slog alle rekorder i 2014
Aktuelle Toyota-kampagner
Aktuelle Nissan kampagner