Finanslovsforslag markerer begyndelsen på enden for fordele til elbiler i Norge – men kun de dyreste elbiler rammes i første omgang.
Norge har i årevis været verdens mest elbilvenlige land. Ingen moms, ingen registreringsafgift, billig strøm og fri adgang til busbaner. Det har virket: Næsten alle biler, der sælges i Norge, kører på el.
Men nu vil regeringen i Oslo begynde at skrue ned for støtten. I sit nye finanslovsforslag foreslår finansminister Jens Stoltenberg, at elbiler igen skal betale moms – dog kun på den del af prisen, der overstiger 300.000 norske kroner.
I praksis vil elbiler altså ‘kun’ få en ekstraregning på toppen - men der er mere på vej.
Fuld moms fra 2027
Hvis Arbeiderpartiets forslag bliver vedtaget, vil det fra 2026 koste 25 procent i moms af den del af prisen, der ligger over 300.000 kroner. En elbil til 400.000 kroner vil altså få en merpris på 25.000 kroner.
Dermed strammer regeringen grebet markant. I dag går grænsen ved 500.000 kroner – og i 2027 er planen, at hele momsfritagelsen forsvinder, så elbiler bliver beskattet som alle andre biler.
Ifølge den norske brancheorganisation Bilimportørenes Landsforening vil omkring 96 procent af alle nye elbiler blive berørt af forslaget. Mange af de mest populære modeller – som Volkswagen ID.4 og Tesla Model Y – vil dermed stige med titusindvis af kroner.
“Tiden er moden”
Den norske regering begrunder forslaget med, at elbilerne har vundet så stort indpas, at de ikke længere har brug for massiv støtte.
“Vores mål har været, at alle nye personbiler skal være elektriske i 2025 – derfor er tiden moden til at udfase fordelene,” lyder det i finanslovsforslaget.

Men ikke alle er enige i timingen. Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, kalder ændringen for brat:
“Den er hverken gradvis eller varslet,” siger hun til Dagens Næringsliv og TV 2. Hun advarer om, at elbiler kan blive op til 125.000 kroner dyrere i løbet af få år: “Det er et større hop end fossilbiler nogensinde har fået.”
Risiko for “panik-salg”
Flere norske bilforhandlere forudser, at forslaget vil skabe flaskehalse i salget frem mod nytår, hvis det bliver vedtaget. Mange forbrugere vil forsøge at få bilen leveret, inden de nye regler træder i kraft.
Hvis det skal lade sig gøre, skal norske bilkøbere handle hurtigt. Bilen skal nemlig ikke bare bestilles, men være leveret inden nytår, hvis den skal slippe for moms.
Hul i statskassen
Elbiler har givet Norge en grøn profil, men også et hul i statskassen. De mange afgiftsfritagelser har kostet milliarder i tabte indtægter, og når elbiler nu dominerer bilsalget, bliver det svært at forsvare, at de fortsat slipper for moms.
Derfor er finanslovsforslaget en balanceøvelse: Elbiler skal stadig være attraktive, men ikke helt uden afgifter. Samtidig lægger regeringen op til højere afgifter på benzin- og dieselbiler, så der fortsat vil være et økonomisk incitament i at vælge elbiler frem for fossilbiler.
Forbillede for Danmark
Norge har længe været forbillede for dansk elbilpolitik – og derfor er udviklingen interessant. Hvis selv verdens mest elbilvenlige land begynder at genindføre afgifter, kan det gøre det lettere for den danske regering at gøre det samme. Hvilket der også er lagt op til med de nyeste udtalelser fra den nye Skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen. Alt tyder på, at regeringen holder fast i den oprindelige plan om at indfase afgifter på elbiler fra årsskiftet. Dermed følger Danmark så at sige i Norges hjulspor.
Foreløbig er det dog kun tale om et norsk finanslovsforslag. Det skal først behandles i Stortinget, og meget kan nå at ændre sig, inden finansloven bliver vedtaget. Men alt tyder på, at Norge vælger samme vej som Danmark og begynder at reducere de økonomiske fordele for elbiler.