Nu kan elbilen også flyve

Californisk start-up hævder at være først med flyvende elbil, der kan lette og lande vertikalt. Produktionen skal begynde i år.

Drømmen om flyvende biler er næsten lige så gammel som selve flyvemaskinen. Tænk at kunne sætte sig ind i sin bil om morgenen, flyve henover myldretidstrafikken, lande tæt på arbejdspladsen og så køre det sidste stykke frem til p-pladsen. Nemt og bekvemt. Også når du skal hjem igen.

Ifølge den californiske start-up virksomhed Alef Aeronautics bliver drømmen snart virkelighed. Allerede senere i år starter produktionen af firmaets Model A. En flyvende elbil, der både kan køre og som en kæmpe drone lette, flyve og lande vertikalt ved hjælp af et væld af små, vandrette rotorer i det åbne karrosseri.

Det lyder som noget fra science-fiction film som Blade Runner og The 5th Element. Men Alef Aeronautics er så langt, at firmaet netop har offentliggjort en video, der viser, at Model A faktisk kan alt det, som firmaet hævder: Køre, lette, flyve og lande igen. Ifølge virksomheden er det første gang i verdenshistorien, at man ser en bil køre, lette, flyve og lande igen på video.

3.000 har allerede bestilt

Det har taget 10 år at komme så langt. Efter en mindre kapitalindsprøjtning fra en tidligere Tesla-investor, var Alef Aeronautics klar med sin første prototype i 2022. Firmaet hævder, at det batteridrevne elfartøj kan køre over 350 km på landjorden eller flyve 180 km i luften.

I 2023 fik Model A som den første nogensinde en særlig ’Special Airworthiness Certification’ fra USA’s notorisk strikse luftfartsmyndigheder Federal Aviation Administration.

Model 3 har også været vist på Detroit Auto Show, hvor den flyvende elbil naturligt nok vakte opsigt. Til dato har flere end 3.000 personer forudbestilt den flyvende Model A. Det koster også kun beskedne 150 dollars (godt 1.000 kr.) og kan gøres på Alef Aeronautics hjemmeside. Lægger du 1.500 dollars (godt 10.000 kr.) rykker du frem i køen.

Selve bilen er noget dyrere. Alef Aeronautics forventer, at den endelige pris ender lidt over 2,1 mio. kr.

Men også det er der råd for. Alef Aeronautics arbejder på en Model Z, der skal være klar i 2035 til anderledes overkommelige 250.000 kr.

Åbenlyse udfordringer

Det lyder både spændende og fristende, men ikke overraskende står skeptikerne i kø.

Blandt de åbenlyse udfordringer er, hvilke regler en flyvende elbil kommer ind under? Er det en flyvemaskine, skal man vel være pilot med licens til at flyve for at operere den. Men hvordan skal man håndtere en række lavtflyvende biler i luftrummet? Og flytter det ikke bare trafiktrængslen op i luften?

Kritikerne ser kun kaos og ulykker – og dermed ingen udsigt til godkendelse af flyvende biler.

Selv nede på landjorden kommer det til at knibe med at få godkendt Model A til kørsel på offentlig vej. Konstruktionen er ultralet, og den vil aldrig kunne bestå en crashtest. Men Alef Aeronautics – og lignende virksomheder – arbejder ufortrødent videre på drømmen om den flyvende bil.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here