Dieselskandalen får nu VW-koncernens salg til at dykke. Især VW-mærket blev i oktober ramt af salgsstoppet for visse modeller, viser koncernens egne tal.
Diesel-skandalen begynder nu at gøre ondt på den tyske bilkoncern VW Group, der må se et vigende salg i øjnene.
Det fremgår, ifølge finans.dk, af nye tal fra Volkswagen-koncernen, der i oktober måtte notere en tilbagegang i salget for alle mærker under ét på 3,5 pct. sammenlignet med samme måned i fjor.
Når det gælder salget for årets første ti måneder, er tilbagegangen dog kun den halve – et minus på 1,7 pct.
VW-Group solgte i oktober 831.300 biler på verdensplan mod 861.700 for et år siden. I årets første ti måneder er der blevet solgt 8.262.000 biler mod 8.403.500 biler i tilsvarende periode i fjor.
I en pressemeddelelse lægger bilkoncernen åbent frem, at det er en direkte konsekvens af, at salget af visse modeller er indstillet på grund af sagen med snydesoftware i ca. 11 mio. dieselbiler og manipulerede CO2-målinger for 800.000 biler. Det sidste omfatter også en lang række benzinmodeller.
Tallene dækker personvognsmærkerne VW, Audi, Skoda, Seat og Porsche, erhvervskøretøjer fra VW samt busser og lastbiler fra MAN og Scania. Og der er stor forskel på, hvordan de enkelte mærker sælger.
Midt i faldet kunne sportsvognsmærket Porsche i oktober eksempelvis glæde sig over en salgsfremgang på 18,6 pct. sammenlignet med året før.
Nedtur størst i Rusland og Brasilien
”Salgstallene er denne gang en uens størrelse. Salgsstoppet for visse modeller har betydet, at VW-salget er faldet med 5,3 pct., mens Audi omvendt har haft en fremgang på 2 pct.,” hedder det i pressemeddelelsen fra VW Group.
Geografisk er der også stor forskel på, hvor hårdt skandalen rammer. Der er kraftig tilbagegang i Brasilien og Rusland. Her ligger salget i oktober henholdsvis 47 og 31 pct. under det tilsvarende salg i oktober 2014.
I Europa er tilbagegangen på 1,5 pct., mens der faktisk er fremgang i USA, hvor hele skandalen startede i september, og i Kina på henholdsvis 5,7 og 1,6 pct.
Det vigende salg betyder, at Volkswagen-koncernen igen må overlade positionen som verdens største bilproducent til japanske Toyota – en position som VW ellers efter første halvdel af 2015 for første gang havde sat sig på.
Læs også: ”VW-skandale skyldes terror-regime”