Nu tester BMW også solid state batterier

BMW fremrykker test af solid state-batterier, der øger rækkevidden. BMW kan være på vej med teknologien hurtigere end forventet.

Stadig flere bilmærker som Mercedes, Honda, Stellantis og flere kinesiske bilmærker er i gang med at teste solid state-batterier i virkeligheden. Solid state – på dansk faststof-batterier – anses for at være noget nær den ’hellige gral’ for elbiler, fordi den tilbyder et kvantespring i rækkevidde og lynladning.

BMW har tidligere sagt, at man ikke behøvede solid state-batterier før 2033. I stedet vil man satse på nyeste generation af de velkendte litium-ion batterier kombineret med 800 volt-teknologi i den kommende Neue Klasse af elbiler.

Senere i år ser vi den første Neue Klasse elbil fra BMW, der angiveligt får en rækkevidde omkring 750 km og kan lynlade 10-80 pct. på mindre end 20 min. Bestemt overbevisende værdier, men når ærkerivalen Mercedes netop er begyndt at teste solid state-batterier i virkeligheden, vil BMW ikke bare kigge på. Det er formentlig forklaringen på, at BMW nu offentliggør nyheden om, at man skam selv er i gang med at testkøre den lovende batteri-teknologi.

Kombinerer ny og gammel teknik

Det sker i et samarbejde med batteriproducenten Solid Power, som BMW har været partner med siden 2016. Siden 2022 har Solid Power og BMW intensiveret deres arbejde på at skabe solid state batterier.

Testbilen er den store el-limousine i7. Prototypen kombinerer velkendte prismatiske battericeller med et nyt batterimodul-koncept, der faktisk er mindre avanceret end Neue Klasse, hvor cylindriske battericeller indgår som en del af chassiset.

Dermed viser BMW, at man både kan benytte ny batteriteknologi i mærkets eksisterende og nye platform.

“Vores BMW i7 ASSB (All Solid State Battery, red.) er et eksempel på BMWs teknologi-åbne mindset. Vi forbedrer konstant udviklingen af ny batteri-teknologi og udvider løbende vores know-how sammen med partnere som Solid Power,” siger Martin Schuster, vicepræsident for batteriteknologi i BMW.

Tester varme og ekspansion

Med testen vil BMW især afprøve, hvordan man håndterer solid state-battericellernes varmeudvikling og ekspansion under kørsel.

BMW opgiver ingen præstationer for solid state-batteriet og siger heller ikke noget om, hvornår man er klar til at putte det i mærkets elbiler. BMW har tidligere udtalt, at der ”er meget mere at komme efter med de velkendte batterityper.”

Andre mærker taler efterhånden om at være klar med solid state-batterier i 2030. Noget tyder på, at BMW forbereder sig på noget lignende.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here