Nu vil europæerne hellere købe Kina-biler end biler fra USA

En kinesisk bil indgår i hver anden europæers overvejelser, viser undersøgelse. Interessen for biler fra USA er faldende.

Antallet af kinesiske bilmærker på denne uges store biludstilling i München er nærmest overvældende, og “kineserne kommer”-tanken får god næring. Selv i lille Danmark er antallet af bilmærker fra Kina nærmest eksploderet. Og vi har ikke set den sidste bil fra Kina endnu.

En endnu ikke afsluttet undersøgelse fra det globale analysefirma Escalent bekræfter fremmarchen af Kina-biler og sætter tal på dét, der kan være i vente. 47 procent af alle europæiske bilejere overvejer nemlig at købe kinesisk næste gang. Samme undersøgelse i 2024 viste, at kun 31 pct. skelede mod mærker fra Kina.

Samtidig viser undersøgelsen, at lysten til at overveje en amerikansk bil er faldet fra 51 pct. i 2024 til 44 pct. i år.

Årsagen til, at lysten til at købe amerikansk er vigende, vurderer Escalent-vicepræsident K.C. Boyce, kan tilskrives USA’s præsident, Donald Trump, og Tesla-topchef og tidligere oprydder i Trumps regering, Elon Musk. 

Trumps øgede straftold på varer fra Europa og de storpolitiske spændinger har i alvorlig grad rokket ved europæernes tillid til USA. Og Elon Musks rolle i Trumps regering har affødt stor utilfredshed blandt nuværende Tesla-ejere og bilejere generelt.

Ikke udbredt tillid til Kina

Escalents undersøgelse inkluderer bilister i Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien og Storbritannien i perioden 21. maj til 31. juli i år. Og selvom undersøgelsen viser, at overvejelserne om at gå Kina-vejen er stigende, så er forbrugernes tillid til kinesiske varer stadig ikke overvældende. 

19 pct. af de adspurgte er i 2025-undersøgelsen trygge ved varer fra Kina, hvilket er en fremgang på syv procentpoint fra 2024. Tilliden til varer fra USA faldt fra 31 til 24 pct.

Næsten tre ud af fire europæere mener stadig, at biler fra Kina skal være billigere end en hvilken som helst anden bil. Kun 13 pct. er villige til at betale mere for en kinesisk bil. Selv hvis den synes overlegen på teknik og udstyr i forhold til en europæisk bil.

Med andre ord forventer bilkøberne i de fem store europæiske lande, som Escalent har koncentreret sig om, at dét, de får og vil have fra Kina, har en vis grad af discount-præg over sig.

Små kinesere har gode chancer

En afledt konklusion af undersøgelsen er, at europæerne vil være mere villige til at overveje små og mellemstore biler fra Kina. Det bekræftes af MG’s og BYD’s relative succes med MG 4 og BYD Dolphin i Europa. 

Flere af de kinesiske mærker i Europa satser på premium-modeller og på markeder, hvor premium-kunderne er mange. Men hvis undersøgelsen står til troende, får de det svært. Undersøgelsen viser nemlig, at europæerne generelt ikke er klar til at betale premium-priser for kinesiske biler.

Analysen er refereret af amerikanske InsideEVs og ventes publiceret i fuldt omfang senere i denne måned.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here