Mercedes overgiver sig til fysiske knapper i nye bilmodeller. Først i den kommende GLC, derefter i alle nye og eksisterende modeller.
Skærmbetjening i moderne biler kan ikke stå alene. Kunderne savner fysiske knapper, der er hurtige at betjene i farten uden at kigge væk fra vejen. Så nu gør de klassiske tryk-, dreje- og vippeknapper et storstilet comeback i stadig flere biler.
Hyundai, Kia og VW-familien har allerede skiftet retning – og nu fortæller Mercedes, at de også vil tilbyde flere fysiske knapper.
”Vores data fortæller os, at fysiske knapper er bedre,” siger Mercedes’ software-chef Magnus Österberg til Autocar.
Først GLC, så CLA
Mercedes tager for alvor konsekvensen i den nye GLC, der kommer til Danmark i begyndelsen af 2026. Her er der fysiske knapper i rattet, som der både kan trykkes på og drejes og vippes med. Rattet bliver standard i alle kommende og nuværende Mercedes-modeller.
Næste model, der får rattet, bliver Shooting Brake-udgaven af den nye CLA, der kommer til foråret. CLA er netop lanceret med de hidtidige kapacitive-knapper, som egentlig er en trykflade, man også kan swipe på. Trykker du på den elektroniske knap, får du såkaldt haptisk feedback, der skal minde om en fysisk knap. Men kunderne foretrækker altså den ægte vare, så på et tidspunkt skifter CLA også til det nye rat med fysiske knapper.
”Du kan se en forskel, hvis du går fra CLA, der har en trykskærm og færre fysiske knapper til den nye GLC, hvor vi er gået tilbage til tryk- og drejeknapper. På vores data kan vi se, at disse fysiske greb er meget vigtige for bestemte alders- og kundegrupper,” forklarer Magnus Österberg.
Baseret på bruger-data
De data, som han taler om, kommer fra den nye Mercedes CLA. Modellen er den første Mercedes, der er udviklet omkring bilens software og ikke omvendt – et såkaldt ’software defineret køretøj’. Mercedes er med andre ord begyndt med softwaren som fokuspunkt, og det har givet mærket adgang til mange flere data om brugernes adfærd.
”Vi er fuldstændigt data-drevne, og vores data viser, at fysiske knapper er bedre, og derfor vender vi nu tilbage til dem,” siger Magnus Österberg.
Kina vil have skærme
Interessant nok viser de samme data, at Mercedes kan blive nødt til at lave forskellige løsninger til forskellige markeder. For mens europæere foretrækker fysiske knapper – og fremover får dem – kan asiatiske kunder godt lide en betjening baseret på skærme. Det gælder særligt i Kina, der er verdens største bilmarked og uhyre vigtigt for Mercedes.
Mercedes helgarderer med den nye GLC. Selv om den vender tilbage til flere fysiske knapper, kan den også udstyres med den angiveligt største skærm nogensinde i en bil: Den 99 cm brede Hyperscreen, der breder sig over instrumentpanelet i fuld bredde. På den måde appellerer Mercedes til flere kundetyper på én gang med den nye GLC.
Stemmestyring vinder
På sigt bliver det dog hverken fysiske knapper eller skærme, som vi styrer bilerne med. Med hjælp fra kunstig intelligens er stemmestyring nu så effektiv, at selv billigere biler kan alt fra at rulle vinduer op og ned til at finde vej på navigationsanlægget ved hjælp af stemmekommandoer.
Teknologien udvikles så hurtigt, at stemmestyring forventes at blive dominerende i fremtidens biler.