Skat vender tilbage til fortløbende nummerpladekombinationer, startende med AA 10 000. De første plader med AA er allerede ude på de danske veje.
Logikken er tilbage i det danske nummerpladesystem. Tidligere i juli begyndte Skat bogstaveligt talt forfra med de tal- og bogstavkombinationer, der blev indført i 1966. Det vil sige, at man begynder med kombinationen AA 10 000 og – i hvert fald teoretisk – fortsætter frem til ZZ 99 999. I denne nye ombæring vil det dog tage væsentligt kortere tid end 46 år at opbruge samtlige kombinationer endnu en gang – antallet af både indregistrerede og nyregistrerede køretøjer i Danmark er nemlig langt højere i dag end for år tilbage.
Slut med ”kludder” i rækkefølgen
At Skat så at sige ”vender bøtten” har groft sagt kun betydning for talnørder. Omvendt bliver det nemmere at opdage nye biler på vejene. I hvert fald de første mange år, hvor Skal udelukkende vil bruge fortløbende kombinationer – altså AA, AB, AC osv. Sådan var systemet fra 1966 også tænkt, men de senere år gik der ”kludder” i rækkefølgen, dels med indførelsen af EU-nummerplader, dels fordi Skat begyndte at benytte udgåede kombinationer på skrømt. Det betød, at tidligere ikke-benyttede bogstav-kombinationer som FA og GA pludselig dukkede op sammen med kombinationer som ZZ.
Det er indførelsen af det digitale motorregister i juni, der endelig har givet Skat overblik over alle kombinationer, og dermed gjort det muligt at begynde forfra med fortløbende kombinationer.
De første nummerplader med kombinationen AA kom ud på de danske veje midt i juli. Da lagrene af ”gamle” plader første skal bruges, vil AA dog først blive et almindeligt syn sidst på året.
Overskriften og hovedindholdet i artiklen er rigtige, men her en måned efter kan mange af detaljepåstandene modsiges.
AA 10000 kan ikke kaldes første plade. Laveste nummer tror jeg er AA 100 til knallerter foruden prøveplader med kun 2 cifre, og den først indregistrerede AA-plade blev måske AA 12499 fra 4. juli, mens AA 10000 ikke er registreret endnu.
Der skal komme et opsving i registreringerne, hvis ZZ 99999 (eller snarere ZZ97999) skal nås allerede om 46 år. Alle bogstaverne, også I og Q, er reserveret til at komme i brug, og med det nuværende forbrug bruges kun 5 bogstavkombinationer om året. Påhængsserien fra 1000 til 9999 bruger lidt flere kombinationer årligt, og desuden er flere gamle numre stadig i brug mellem 1000 og 9999, som derfor ikke kan bruges på nye plader.
Der er ikke blevet benyttet udgåede kombinationer før nu. AA var i øvrigt brugt i system 1958, ikke i system 1966. Her i august er AA-plader allerede et almindeligt syn, og jeg har også set en ny plade med AB.
AA 10 000 har siddet på min fars motorcykel fra 1965, så det nummer er brugt for længst.
Jeg undrer mig over bogstavet G, på de nye plader er der i stedet et forkrøblet C. Dette kan da i mange tilfælde forårsage misforståelser. Så hvorfor ikke bruge det rigtige G som skrevet står her.
Svar udebedes.
Hej.. Giver dig ret Niels, synes det er sjovt de har så travlt med, at nummeret skal være let læseligt, for det underlige G er da ikke let læseligt. Men igen, Skat må åbenbart alt med svært læselig nummerplader 🙂