Smugkig: Via en amerikansk omvej er Fiat på vej med en højbenet mini-crossover, der præsenteres i Paris om et par dage – men nu er de første fotos af den højbenede 500X lækket.
Fiat-salget skranter alvorligt – både på hjemmemarkedet, herhjemme og i resten af Europa. Faktisk er det stort set halveret fra 2009 til 2013 – fra 1.010.000 til 568.838 biler.
Så det kan ikke gå hurtigt nok med at få en bil klar i den hastigt voksende crossover-klasse – små, økonomiske SUV’er uden firehjulstræk. Dette segment er vokset med over 80 procent i 2013 i forhold til året før, så enhver bilfabrik med respekt for sig selv bør have en bil i denne klasse.
Og nu er Fiat endelig klar med et bud – måske med X-faktor nok til at vende bøtten for det legendariske italienske mærke.
Fiat 500X, som den nye crossover hedder, skal slås om kunderne med biler som Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Captur og andre højbenede biler til de by-smarte, yngre familier. Den blev annonceret tilbage i 2012, og nu er de første billeder og videoer lækket. De viser umiddelbart en veldrejet bil.
500X må og skal blive en succes for Fiat, der lider under et skrantende modelprogram, som man har forsømt at udvikle. Panda og 500L/500L Living er eneste nye modeller, der er introduceret indenfor de seneste fire år.
Der er ikke frigivet mange detaljer, for bilen introduceres først officielt på Paris’ internationale biludstilling, der åbner 4. oktober, og Fiat i Danmark ønsker ifølge Ekstra Bladet ikke at kommentere på det nye ‘ubekendte X’ før den officielle præsentation.
Men billederne der er ude nu, afslører at fronten på 500X ligger sig meget op af f.eks. Fiat 500L, mens designet har et tydeligt off-road-præg med sort plast på skærmkanterne, under dørene og nederst foran og bagpå. Bagenden har fået et helt nyt, let look med store kromindrammede lygter med den karakteristiske Fiat-form – firkanten med de afrundede hjørner.
Fiat 500X deler platform med Jeeps mindste – Renegade. Den bygger faktisk på Fiats platform helt tilbage fra 2005, der blandt andet bærer modellerne Punto og 500L. Renegade er allerede i produktion på Fiats fabrik i Melfi i Italien.
500X motorprogrammet i Europa forventes ifølge udenlandske medier at bestå af Fiats 0,9 liters to-cylindrede TwinAir motor med 105 hk, en 1,4-liter MultiAir turbobenziner med 140 hk og endelig den 1,3-liters 4-cylindrede MultiJet turbodiesel.
Priserne foreligger der selvsagt heller ikke noget om endnu, men vi gætter på en introduktionspris lige omkring 200.000 kr. for 500X, hvis Fiat vil have en del af crossover-kagen.
Vi skal nok ikke forvente at se de første 500X’er herhjemme før tidligst i begyndelsen af 2015, for det store amerikanske marked, hvor Fiat satser hårdt på de yngre, hippe, intellektuelle kunder kalder på de første mange eksemplarer fra samlebåndet i Melfi.