Ny BYD lader som et lyn til lavpris

BYDs nyeste elbil viser, hvor langt kineserne er fremme. Den lader 400 km på fem minutter og er billigere end en Tesla Model 3.

I marts gik det verden rundt, at kinesiske BYDs nyeste elbil kunne lynlade 400 km på batteriet på fem minutter. Ikke helt så hurtigt som at tanke en fossilbil, men næsten. Og vel at mærke ikke ved hjælp af et nyt ’superbatteri’ som de meget omtalte solid state batterier, der endnu ikke massefremstilles.

I stedet har BYD udviklet på et almindeligt litium-ion batteri og lanceret to nye elbiler med 1.000 volt-teknologi. Altså mere end de 800 volt, der anses for at være førende i dag. Sætter man de nye elbiler til en lynlader med 1.000 kW – de findes foreløbig kun i Kina – tager det kun de fem famøse minutter at lade til 400 km kørsel.

Priser må chokere konkurrenter

Nu er BYD så klar med priserne på de to nye elbiler, der slår alle rekorder for lynladning. Og de er lige så opsigtsvækkende. Eller snarere chokerende for konkurrenterne.

De to elbiler – den knapt fem meter lange luksus-sedan Han L (billedet) og den store SUV Tang L – koster fra 210.000 yuan på det kinesiske hjemmemarked. Det svarer til 195.000 danske kroner. Til sammenligning koster den billigste Tesla Model 3 235.000 yuan i Kina – eller hvad der svarer til ca. 220.000 danske kroner.

Som man kan se af de kinesiske Tesla-priser, kan man ikke overføre kinesiske priser til Danmark. Men budskabet er klart: Kina har ikke alene den vildeste teknologi – den er også markant billigere end konkurrenternes.

Faktisk er det muligt at give et realistisk bud på, hvad BYDs ekstremt hurtigt ladende elbiler kan koste på danske nummerplader.

Sedanen Han er ganske vist gledet ud af markedet, men SUVen Tang findes og koster 490.000 kr. med alt i udstyr og plads til syv personer.

Den nye udgave, der er i stand til lade rekordhurtigt, er reelt bare et facelift – deraf tilføjelsen L. Selv med forbedret batteri- og ladeteknologi er der ikke noget der tyder på, at den bliver væsentligt dyrere.

Udfordringen er lynladere

Udfordringen er snarere, at der p.t. ikke findes lynladere med så voldsom effekt i Danmark eller for den sags skyld Europa.

BYD har da også udstyret både Han L og Tang L med to ladeporte. Hvis du kan finde to lynladere med hver 500 kW, er det altså teoretisk muligt at lade 400 km på batteriet på fem minutter.

Det vides endnu ikke, om de forbedrede udgaver af Han og Tang kommer til Danmark. Og om de har samme super-lynladeevner, hvis de gør. Men at BYD nu har to modeller på det kinesiske marked, der er i stand til at lynlade ekstremt hurtigt til noget, der ligner lavpris i forhold til konkurrenterne, fortæller en vigtig historie: Kina er langt fremme på elbiler og øger hele tiden sit forspring.

Imens bekæmper USA’s præsident Trump elbiler og forsøger at holde udenlandske bilmærker ude med told. EU gør det samme, og lægger samtidig op til at lempe miljøkrav, så europæisk bilindustri kan lave fossilbiler et par år til. Det ligner ikke en vinderstrategi for vesten.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here