Volkswagens mest rendyrkede familiecontainer, Caddy, er på vej i en ny udgave. Femte generation står på VW-koncernens MQB-platform.
Måske er man så forelsket i ægtefællen, at det har resulteret i en anseelig børneflok. Eller man er en sammenbragt familie med dine, mine og vores børn. I begge tilfælde er forslugne rumuhyrer a la Citroën Berlingo, Peugeot Rifter og VW Caddy oplagte transportmidler.
Netop sidstnævnte er på vej i en ny udgave. Og skulle man som familiechauffør føle sig som en tøffelhelt, fordi man på et tidspunkt har måttet vinke farvel til den mere dynamiske hatchback, da familien voksede, er der lidt trøst at hente med femte generation af VW Caddy.
De forslugne egenskaber som familietransportør er i behold. Men den nye model står på samme bund som Volkswagen-koncernens velkørende kompaktbiler. MQB-platformen danner grundlag for bl.a. VW Golf, Audi A3, Seat Leon og Skoda Octavia, og altså nu også for Caddy.
At MQB-platformen resulterer i mere dynamik, skyldes blandt andet, at det tidligere bladfjeder-baserede baghjulsophæng er væk. I stedet har Caddy fået en mere kompakt, stiv bagaksel med langsgående svingarme. Sammen med McPherson-hjulophænget på forakslen, skal det give en langt mindre varevogns-agtig oplevelse end tidligere.
MQB-platformen åbner samtidig mulighed for nye teknologier som for eksempel assistentsystemer til gavn for sikkerhed og komfort samt mulighed for flere digitale systemer.
Den nye Caddy er i forhold til den gamle ni centimeter længere (450 cm), seks cm bredere (185 cm) og 2,5 cm lavere (183 cm).
Fire dieselmotorer
Caddy den Femte fås med fire forskellige 2-liters dieselmotorer med ydelser fra 75 til 122 hk. Volkswagen angiver, at man i lighed med de opdaterede dieselmotorer i den kommende Golf 8 har reduceret udledningen af de meget sundhedsskadelige kvælstofilter (NOx) betydeligt. Caddy’en vil også kunne fås med en 1,5 liters TSI-benzinmotor med 116 hk og en 1,5 TGI-motor, der kører på naturgas.
Næste Caddy vil naturligvis også kunne fås som gulplade-bil til håndværkerne, kaldet Cargo og Van med vinduesløst varerum. Til de meget pladskrævende håndværkere fås Caddy Maxi. Dens varerum sluger to europaller, der enten kan læsses ind i midten på tværs, bagi på tværs eller bagi på langs.
Familiecontainerne, også kaldet Postmand Per-biler, kæmper en hård kamp mod tidens meget populære men mindre rummelige SUV’er/crossovers. I 2019 solgte Volkswagen kun 147 styk Caddy, Peugeot solgte 266 Rifter, og Citroën gjorde det traditionen tro bedst med 501 solgte Berlingo.
Den nye Caddy ventes til Danmark efter sommerferien.