Euro NCAP har lyttet til bilisterne. Fra 2026 vil en ny crashtest lægge større vægt på nem betjening og mindre irriterende assistentsystemer.
Træt af moderne bilers emsige assistentsystemer, der hiver i rattet og bombarderer dig med advarselsbip og opfordringer til kaffepauser? For ikke at tale om betjeningsskærme, der kræver din fulde opmærksomhed og fjerner blikket fra vejen?
Så er du ikke alene. Og nu er utilfredsheden også trængt igennem til Euro NCAP, den europæiske organisation, hvis crashtests er toneangivende for bilindustrien, og bevisligt har gjort biler sikrere end nogensinde før.
Derfor vil Euro NCAP fra næste år ændre måden, man tester biler på i den største revision af crashtesten, siden den blev indført i 2009.
Fire fokusområder
For der er forskel på laboratorietests og virkeligheden. I laboratoriet er det glimrende, at bilen bipper advarende, når du kører én km/t for hurtigt, kortvarigt kikker ud af sideruden eller rykker i rattet, hvis du nærmer dig midterstriben.
I virkelighedens verden kan det være så irriterende og distraherende, at det stresser chaufføren og måske ender med at skabe farlige situationer. Eller bare får dig til at slå alle sikkerhedsassistenterne fra, og så er vi lige vidt.
Derfor ændrer Euro NCAP sin crashtest på fire områder: Sikker kørsel, evne til at undgå kollisioner, kollisionsbeskyttelse og sikkerheden umiddelbart efter en kollision.
Bag de fire overskrifter gemmer sig flere interessante ændringer i Euro NCAPs bedømmelser af bilerne.
Tager hensyn til virkeligheden
En stor nyhed er, at NCAP fremover vil vurdere, hvordan assistentsystemerne fungerer i virkelighedens trafik. Er vognbaneassistenten præcis og hvordan griber den ind, når bilen nærmer sig vejstriben? Hvordan fungerer den adaptive fartpilot, er bilen i stand til at læse skilte korrekt, og hvor god er den automatisk nødbremse?
På den måde vil Euro NCAP sikre sig, at assistentsystemerne fungerer i hverdagen og ikke bare irriterer bilejerne. Målet er at øge accepten af assistenterne og på den måde forbedre sikkerheden.
Point for fysiske knapper
Euro NCAP vil også gøre op med den udbredte skærmbetjening, der i sagens natur er trafikfarlig. Skærme kræver, at du kigger på dem, når du vil tænde for sædevarmen, justere temperaturen, skifte radiokanal eller finde en adresse på navigationen.
Derfor vil Euro NCAP belønne biler, der benytter fysiske knapper og greb, der kan betjenes uden at fjerne blikket fra vejen. Det samme gælder biler med endnu mere effektiv overvågning af førerens opmærksomhed. Det skal blive spændende at se, om det resulterer i endnu flere advarselsbip.
Euro NCAP anerkender dog, at førerovervågning i dag kan være unødigt indgribende og irriterende, så det handler om at finde en bedre balance, hvis bilisterne i højere grad skal acceptere overvågningen.
Flere bilproducenter har allerede lovet, at de vil indføre flere fysiske knapper i deres nye bilmodeller.
Håndtag skal virke efter kollision
Euro NCAP tager også fat på et andet kritikpunkt af moderne biler: Eldrevne dørhåndtag, der forsvinder ind i døren, når bilen kører. Efter flere uhyggelige tilfælde, hvor passagerer er blevet fanget i brændende biler, fordi tililende ikke kunne åbne dørene, vil Euro NCAP fremover teste, om de eldrevne dørhåndtag faktisk kan bruges umiddelbart efter et sammenstød. Ellers koster det point.
I samme ombæring skal bilproducenterne også sikre, at elbilers batterier beskytter redningsmandskab mod højspænding efter en kollision.
Bilens fører skal også i god tid advares, hvis batteriet pludselig overophedes og måske kan bryde i brand.
Bremse eller speeder?
En anden spændende ændring er, at Euro NCAP fremover vil belønne biler, der er i stand til at vurdere, om føreren er kommet til at tage fejl af bremse og speeder. Det skal forhindre nogle af de ‘accelerationsuheld’, der er blevet flere af, i takt med at vi kører i flere, ekstremt accelerationsstærke elbiler.
De nye regler træder i kraft 1. januar 2026. Herefter bliver det reelt sværere for nye biler at opnå topkarakteren fem stjerner i Euro NCAP's crashtest.






