Basisprisen på den nye Ford Fiesta bliver blandt de billigste i miniklassen – også selv om aircondition er standard. Til gengæld har den kun tre døre og automatisk nødbremse koster ekstra.
Ford har i dén grad jongleret med priserne og udstyret, når de først på efteråret lancerer den nye Fiesta i Danmark. Basisprisen på 129.990 kroner ser knivskarp ud – også i direkte sammenligning med de mange andre nyheder, der er på trapperne i den mest populære bilklasse herhjemme.
Og det er ikke fordi Ford fedter med udstyret. Tværtimod har den nye Fiesta med basisudstyret Trend både aircondition, store 16-tommer hjul, el-betjente sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, radio/CD med 4,2” skærm, USB-stik, kørecomputer, stop-start-system, el-ruder foran og vognbaneassistent.
Til gengæld mangler den billigste Fiesta andre ting. Som eneste model nøjes den med tre døre og den gamle 1,1 liters motor med 70 heste vil nok også føles i underkanten til den sædvanligvis køreglade mini.
Derfor er det fristende at hoppe op i næstbilligste model; Trend 1,1 med fem døre og 85 heste for merprisen 15.000 kr. – altså 145.000 kr. i alt.
10.000 kr. ekstra for turbo
Ford selv peger dog på Titanium-udstyret som et særligt godt køb. Her udvides listen over udstyr med bl.a. alufælge, tågeforlygter, statiske kurvelygter, LED-kørelys og -baglygter, kromgrill, sportssæder foran, læder på rat, gearknop og håndbremsegreb, Sync3 infotainment med 6,5 tommers skærm og automatisk nødopkald. Igen er merprisen knapt 15.000 kr. og så lander vi på knapt 160.000 kr. For yderligere 10.000 kroner får Fiesta også den motor, som den fortjener, nemlig den fine, trecylindrede EcoBoost med turbo og 100 hk, der for nylig vandt titlen som verdens bedste motor i sin klasse for sjette år i træk.
Så er vi på små 174.000 kr. inklusive levering. Men der mangler stadig noget: Automatisk nødbremse som Ford har valgt at parkere permanent på listen over ekstraudstyr. Ærgerligt, for det vigtige sikkerhedsudstyr er egentlig ikke dyrt. Ford forlanger 6.300 kroner for den automatiske nødbremse, men så får du også adaptiv fartpilot og et 4,2 tommers farvedisplay i instrumentpanelet med i sikkerhedspakken.
Sådan, så kom vi i mål med en veludstyret, sikker og motorstærk Fiesta til lige under 180.000 kroner, inklusive levering. Det er absolut fair sammenlignet med nye konkurrenter som Seat Ibiza, Nissan Micra og den kommende VW Polo, men dog dyrere end andre udfordrere som den nye Suzuki Swift og Kia Rio.
Syvende generation af Ford Fiesta får Danmarkspremiere 2. september, men angiveligt er de første eksemplarer så småt ankommet hos nogle forhandlere.
Læs mere: Ny Fiesta vil være miniklassens duks