Et blåt flertal bag årets finanslov gennemtrumfer en lavere registreringsafgift på nye biler. Men kun lidt – typisk 20.000 kr. for en bil til 300.000 kr. Bilbranchen jubler.
For første gang siden den blev indført i 1924, sættes den danske registreringsafgift på nye biler ned. Det er resultatet af forhandlingerne om årets finanslov, hvor Liberal Alliance kom igennem med deres krav om billigere biler. Afgiftsnedsættelsen, der betegnes som en markant politisk sejr for Liberal Alliance, er dog relativt beskeden: I procent reduceres afgiften fra 180 til 150 procent, men da det først sker fra det såkaldte skalaknæk for bilernes værdi over 82.800 kroner, gavner det i realiteten kun biler, der koster 170.000 kr. eller mere.
De populære mikro- og minibiler, der i dag er de mest solgte i Danmark, får ingen gavn af de lavere afgifter. Faktisk skal man op blandt de lidt dyrere biler i den lille mellemklasse, før der for alvor er penge at spare. For eksempel falder en populær firma- og familiebil som Skoda Octavia 2,0 TDI Combi Ambiente fra 319.000 til 301.000 kr. – eller hvad der svarer til 5,6 procent.
Rigtigt sjovt bliver det i luksusklassen. Efter devisen jo dyrere, desto større effekt, kan man for eksempel spare 106.000 kr. på den nye skærgårdscruiser Volvo XC90, der bliver næsten 10 procent billigere som følge af finansloven.
Selv om det er en markant besparelse, skal der formentlig mere til, før danskerne for alvor rykker flere bilklasser op. Men vi kommer til at købe både flere og større biler på grund af den nye finanslov. Det forudsiger direktør Henrik Bang hos den danske Renault-importør:
”Mikrobilerne, der indtil nu har domineret markedet totalt med op til 35 procents markedsandel, forventer jeg vil komme ned på omkring 10 procent. Derimod fortsætter mini-segmentet sin vækst og snupper nok 30 procent af markedet, mens den lille mellemklasse vil vokse til 20 procent, og den store mellemklasse vil komme helt op på 15 procent”, vurderer Henrik Bang.
Han understreger, at beregningerne er kvalificerede skøn. Landets bilimportører er dog allerede i fuld gang med lommeregnerne: Mange af dem vil have nye prislister klar allerede i denne uge.
Brugte biler taber værdi
Der følger dog en regning med den lavere registreringsafgift – og den kommer landets bilejere til at betale i form af øget værditab på deres brugte biler.
Bilbasen, landets største handelsplads for brugte biler, har beregnet, at en brugt bil med en værdi på 170.000 kr. i gennemsnit falder 10 procent eller 17.000 kroner som direkte resultat af den lavere registreringsafgift.
”Konsekvensen på brugtbilmarkedet vil være, at jo nyere bilen er, jo højere ekstraordinært værditab vil der være som en følge af ændringerne i registreringsafgiften,” siger Jan Lang, pr-ansvarlig for bilbasen.dk.
Ifølge Bilbasen ser det ekstraordinære værditab for brugte biler således ud:
0-1 år: 4-5 pct.
1-2 år: 3-4 pct.
2-3 år: 2-3 pct.
3-4 år: ca. 1 pct.
4-5 år: intet
5-6 år og derover: intet
Det er den klassiske historie om gyngerne og karrusellerne. Grundlæggende jubler branchen dog over en afgiftsnedsættelse, der er en overraskelse for mangeårige branchekendere. For eksempel skriver redaktør Mikkel Thomsager på Bilmagasinet, at han ‘kniber sig i armen’, og herværende redaktør udtalte så sent som i sidste uge, at man havde hørt kravet om billigere biler gentaget så ofte, at man heller ikke skulle forvente noget denne gang.
Men Liberal Alliance ville det anderledes – og det glæder bl.a. De Danske Bilimportører sig over:
”Vi hilser en lempelse af registreringsafgiften varmt velkommen. Det er første gang, man har lettet på registreringsafgiften, siden den blev indført i 1924. Vi kvitterer for det politiske mod, det har krævet at få gjort noget ved den tårnhøje afgift,” siger direktør Gunni Mikkelsen.
FAKTA: Så meget falder bilerne i pris
Bilbasen har beregnet, hvad afgiftsnedsættelsen betyder for en række nye biler:
VW Polo 1,2 Tsi 90 Comfortline
Før: 194.100 kr.
Nu: 190.474 kr.
Fald: 3.626 kr.
Dacia Duster 4X4 med 110 hk.
Før: 229.900 kr.
Nu: 222.887 kr.
Fald: 7.103 kr.
Renault Kadjar 1,2 Tce Zen (130 hk).
Før: 286.900 kr.
Nu: 274.767 kr.
Fald: 12.133 kr.
Peugeot 308 1,6 BlueHDi 100 Active 5d kr.
Før: 260.999 kr.
Nu: 248.245 kr.
Fald: 12.754 kr.
Skoda Octavia 2,0 Tdi Amb. Combi kr.
Før: 319.001 kr.
Nu: 301.243 kr.
Fald: 17,758.00 kr.
VW Golf 1,6 Tdi 110 Comfortline 5d kr.
Før: 323.997 kr.
Nu: 305.168 kr.
Fald: 18,829.00 kr.
Nissan Qashqai 1,2 Dig-T 115 Tekna
Før: 359.897 kr.
Nu: 340.243 kr.
Fald: 19.654 kr.
Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 Trend st.car
Før: 457.005 kr.
Nu: 424.974 kr.
Fald: 32.031 kr.
Audi A6 2,0 Tdi 150 4d kr.
Før: 603.376 kr.
Nu: 555.899 kr.
Fald: 47.477 kr.
Volvo XC90 2,0 D5 Mom. aut. AWD
Før: 1.175.001 kr.
Nu: 1.068.399 kr.
Fald: 106.602 kr.
Porsche 911 Turbo
Før: 3.540.998 kr.
Nu: 3.181.464 kr.
Fald: 359.534 kr.
Kilde: Bilbasen.dk