Tredje generation af minibilen Hyundai i20 får skærpet stilen, to infoskærme og motorer med mild-hybrid teknik. Dansk premiere efter sommeren.
Minibilen Hyundai i20 er et af de fremmeste eksempler på, hvor hurtigt det koreanske bilmærke har løftet kvaliteten. I starten af 00erne hed den Getz og var en rummelig og slet ikke værst mini. I 2008 fulgte den første i20, der endnu engang løftede overliggeren. Den nuværende i20 kom i 2014 og var en gennemsolid og snusfornuftig familiebil. Ikke overraskende ser Hyundai ud til at bygge videre på det koncept med tredje generation, som de netop har løftet sløret for.
Den store forskel ligger i designet, der har fået væsentligt mere kant. Den nuværende models forsigtige udstråling er afløst af en kæmpe sekskantet kølergrill, kantede lygter for og bag med LED-kørelys og en mere dynamisk kileform, der gør i20 den tredje væsentligt mere dynamisk at se på. Hyundai har da også døbt det nye design Sensuous Sportiness. Et noget højtflyvende udtryk, der bedst kan oversættes til ’sanselig sportslighed´.
Jo jo, marketingafdelingen har sikkert haft en fest med den pompøse betegnelse, men lad dem dog: Resultatet ser faktisk ud til at være ganske vellykket; i20 ligner en bil, der med stor selvsikkerhed ankommer til miniklassen for at hugge kunder fra danskerfavoritterne Peugeot 208, Citroën C3 og VW Polo. Herhjemme sker det på den anden side af sommerferien.
Længere, lavere, bredere
Danske bilkøbere kan se frem til en bil, der bliver længere, lavere og bredere. Med en længde på 404 cm placerer i20 sig ret præcist i midterfeltet af miniklassen. Det gælder også på bagagerumsvolumen, der vokser 25 liter til pæne 351 liter. Akselafstanden strækkes med en enkelt centimeter til 258 cm, hvilket også er typisk for miniklassen. Vi gætter på gennemsnitlige pladsforhold, krydret med lidt mere bagsædeplads end i franske sællerter som Peugeot 208, Citroën C3 og Renault Clio.
Teknisk byder Hyundai også på spændende nyt. Diesel er fortid, til gengæld kan den tre-cylindrede turbobenziner på én liter udstyres med et 48 volts mild-hybrid system. Det gælder udgaven med 100 hk, mens det altid er standard i den kraftigere udgave med 120 hk. Der er frit valg mellem manuelt og automatgear, mens basisudgaven med 1,2 liters suge-benziner på 1,2 liter altid har manuelt gear. Senere følger en hidsig N-udgave med masser af power og sportsundervogn.
Mild-hybrid teknikken gør start-stop automatikken mere blid og reducerer brændstofforbruget. Der er tilsyneladende ingen planer om rigtige hybridudgaver, der kan køre kortere strækninger på ren el.
To skærme som i lille Mercedes
Til gengæld er Hyundai helt fremme på beatet på infotainment. Analoge instrumenter bliver godt nok standard, men mod merpris kan den nye i20 udstyres med hele to skærme på hver ti tommer. Den ene viser instrumenter som speedometer, mens den anden styrer alt fra navigation til telefon og Apple Carplay eller Android Auto. Samme opsætning kender vi fra f.eks. Mercedes A-klasse, men Hyundai i20 bliver den første i miniklassen med så omfattende digital instrumentering.
Med i20 fortsætter Hyundai mærkets nye formsprog, som vi også får at se med den mindre i10. Og det får betydning for den Golf-store i30: For ikke at se alt for storebror-kedelig ud sammenlignet med sine friske familiemedlemmer, får den angiveligt en særdeles markant ansigtsløftning senere i år.
Men først er det i20’s tur til at stjæle spotlyset. Det sker på biludstillingen i Geneve i begyndelsen af marts. Til den tid er Hyundai formentlig også klar til at vise den færdige udgave af kabinen. Den er nemlig ikke færdig endnu. Hyundai har været nødt til at supplere de første billeder af bilen med en enkelt tegning af interiøret i i10.