Ny Jaguar-chef afviser Trump-kritik

Alt kører efter planen, siger ny Jaguar-chef om mærkets hamskifte – og afviser Donald Trumps beskyldninger om, at Jaguar er i ”totalt oprør”.

USA's præsident Donald Trump har en holdning til det meste – også bilmærket Jaguars meget omtalte totalrenovering af alt fra logo over biler til markedsføring.

Ifølge Trump er Jaguar i ”totalt oprør” efter at mærket sidste år lancerede en helt ny ”woke” stil med annoncer uden biler, men med modeller i farverigt tøj. Hamskiftet, der inkluderer et farvel til den springende Jaguar som logo, fik enorm opmærksomhed og medførte stærke reaktioner. Flere mente – som Trump – at Jaguar helt har tabt sutten. Dén vinkel fik yderligere næring i sidste uge, da den nuværende chef Adrian Mardell meddelte, at han forlader Jaguar Land Rover-koncernen efter 35 år.

”Spændende reaktioner”

Ny mand i chefstolen bliver inderen PB Balaji, som kommer fra JLR-koncernens indiske moderselskab, Tata Motors. Og kritikken fra USA's præsident får ikke Balaji til at ryste på hånden.

”Vi har lavet vores planer, bilerne bliver afsløret, og de får spændende reaktioner fra kunderne. Derfor er vores strategi, som den er,” sagde han på et møde med journalister.

Balaji afviste også Trumps påstand om, at Jaguar befinder sig i kaos. Beskyldningen kommer efter JLR-koncernens kvartalsregnskab, der viste et fald i indtjeningen før skat på tre milliarder kr. Ifølge JLR skyldes det præcis de samme udfordringer som rammer alle bilproducenter lige nu som amerikansk importtold og øget konkurrence fra Kina.

Det er markedsføring som den her, der får Donald Trump og andre til at kritisere Jaguar for at være 'woke'.

”Man skal sammenligne vores tal én-til-én med, hvordan andre mærker præsterer,” fastslog Balaji.

Nyt og yngre publikum

Jaguars strategi vil fuldstændig forandre mærket. Hvor Jaguars kernekunder i dag er midaldrende mænd, skal mærket fremover tiltrække et yngre, meget velhavende og mere forskelligartet publikum. Jaguar vil sælge færre, men dyrere og mere eksklusive biler – og de bliver udelukkende elektriske.

Jaguar har også taget det radikale skridt at indstille produktionen indtil de nye biler er klar. Det sker næste år – og den første nye Jaguar bliver ikke endnu en SUV, men en to-dørs sportsvogn. På den måde sender Jaguar trods alt en hilsen til sin egen historie som netop et sportsvognsmærke.

Tilbage til rødderne

Hamskiftet har været længe undervejs og anses for at være nødvendigt.

Mens JLR-koncernen har succes med Land Rover og Range Rover, har Jaguar-salget været på en årelang nedtur. Det er den udvikling, som traditionsmærket nu vil ændre én gang for alle. Og det sker faktisk ved at vende tilbage til rødderne: Oprindeligt var Jaguar nemlig lig med innovation og nye løsninger, inden mærket stivnede i retrodesign og historiske referencer til tidligere modeller.

Med den nye strategi prøver Jaguar igen at være nyskabende – og dermed relevant.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here