Skarpt design, friske køreegenskaber og masser af udstyr skal genskabe interessen for Nissan Micra. Dansk premiere 20. maj til priser fra 144.000 kr.
20. maj er store skiftedag hos de danske Nissan-forhandlere. Her sendes den nuværende Micra på pension til fordel for femte generation – og det er et modelskifte af de markante: Mens den nuværende Micra er en nærmest selvudslettende type, der udelukkende sælges på sine lave priser, er afløseren en anderledes selvsikker model. Hvilket Micra i øvrigt har været før – hvem husker ikke den buttede Micra med de runde former og forlygter som frø-øjne fra starten af 00erne?
Med femte oplag har Nissan haft modet til at holde fast i grundformen for den frække konceptbil Sway. Dermed er den nye Micra blandt de mere radikalt designede biler i den populære miniklasse, der er den mest populære blandt danske bilkøbere. Og meget tyder på, at Micra kan få et comeback herhjemme – priserne ser i hvert fald konkurrencedygtige ud.
Fuld sikkerhedspakke er standard
Basismodellen af Micra bliver en 1,0 med 73 hk og fem døre til 144.000 kr. inkl. lev. Med i prisen er altid en omfattende sikkerhedspakke med automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, intelligent vognbaneassistent, der hjælper med til at holde kursen samt fjernlysassistent, der automatisk blænder op og ned for det lange lys.
Dermed mangler basismodellen Visia City sådan set kun aircondition. Det følger med i næste udstyrstrin, der kun hedder Visia og koster 5.200 kr. mere end billigste model. Skrabet kan man bestemt ikke kalde nogen af de to grundmodeller, der bl.a. får LED-kørelys, sædevarme foran, Bluetooth og ratbetjening af lyd, regnsensor, fjernbetjent centrallås, splitbagsæde og elruder foran som standard.
Skal der lidt flere muskler under hjelmen fås det med en trecylindret turbobenziner på 0,9 liter med 90 hk som Nissan får fra alliancepartneren Renault. Merprisen er yderste beskedne 5.000 kr. Dermed kan man få en ret veludstyret Micra Visia med 90 hk og aircondition for 154.000 kr., og det er en konkurrencedygtig pris. Til sammenligning skal en anden nyhed i klassen, Seat Ibiza, koste 10.000 kr. mere med tilsvarende udstyr og motorkraft.
Interessant nok bliver Micra-priserne for alvor attraktive, hvis man hælder mere udstyr i den. Topmodellen Tekna med bl.a. navigation, 17” alufælge, læderrat, automatisk klimaanlæg bakkamera og 360 graders kamera, Bose-lydanlæg og p-sensorer koster 183.000 kr.
25.000 kr. ekstra for diesel
Diesel bliver også en mulighed – igen fra Renault, der leverer en 1,5 liter med fire cylindre og 90 hk kendt fra Micras søsterbil, Renault Clio. Merprisen i forhold til benzinmotoren med 90 hk bliver 25.000 kr. – der skal med andre ord køre mange kilometer om året, før diesel kan betale sig i Micra.
De første Micra’er er allerede landet hos de danske forhandlere, men der er først ‘officiel’ Danmarkspremiere med Åbent Hus i weekenden 20.-21. maj.
Med sit selvsikre design, høje udstyrsniveau og attraktive priser, ligner Micra en bil, der atter kan sætte Nissan på landkortet i miniklassen. Den spændende japaner får dog også en varm velkomst af konkurrenterne. 2017 står nemlig i miniklassens tegn med spændende nyheder som Seat Ibiza, VW Polo, Citroën C3, Ford Fiesta, Kia Rio, faceliftet Toyota Yaris og Suzuki Swift.
Læs mere: Nissan Micra skifter personlighed