2. generation af verdens mest solgte elbil – Nissan Leaf – får kraftigere batteri og flere tekniske nyskabelser, der skal tredoble salget. Senere følger power-udgave med 500 km rækkevidde.
Nissan skruer op for de i forvejen høje ambitioner med anden generation af elbilen Leaf. Den nye udgave skal ikke blot udbygge sin i forvejen stærke position som verdens bedst sælgende elbil. Nissan håber at fordoble eller måske endda tredoble salget, når Leaf rammer markedet i begyndelsen af 2018.
Japanerne kan da også præsentere flere spændende nyheder i den mellemstore Leaf, der både skal konkurrere med kommende elbiler fra VW og også bliver et billigere alternativ til Teslas stærkt hypede Model 3.
Interessant nok har Nissan skruet ned for forgængerens futuristiske design. Leaf 2 ser mere konventionel ud i et forsøg på at ramme den brede smag – bl.a. med en delvist analog førerplads. Størrelsen er også omtrent den samme som før: Lige under 4,5 meter lang og med en akselafstand på 270 cm.
Teknisk er der dog sket en masse. Batteriet, der er placeret under gulvet, har fået øget kapaciteten fra 30 til 40 kWh og dermed øges rækkevidden fra 250 til 378 km. Senere i 2018 følger en power-version af Leaf, der angiveligt får et 60 kWh-batteri med en rækkevidde på 500 km. Dermed bliver Nissan Leaf den første elbil, der kan konkurrere med ellers suveræne Tesla på rækkevidde.
Mens det tager 16 timer at lede batteriet op fra et almindeligt elstik, kan en hurtiglader fylde 80 procent af batteriets energi op på blot 40 minutter.
Den nye basisudgave får også en væsentligt kraftigere elmotor, der løfter ydelsen fra beskedne 109 hk i dagens udgave til 150 hk og reducerer sprinten fra 0-100 km/t fra småsløve 11,5 sekunder til friske 7,9 sekunder. Topfarten er dog fortsat begrænset til 144 km/t.
Kombinerer speeder og bremse
En anden stor nyhed er den avancerede elektronik. Ved hjælp af radarer og adskillige kameraer, bliver Nissan Leaf bliver delvist i stand til at køre selv – både i tæt bytrafik og på motorvejen, hvor Leaf ’kobler’ sig på den forankørende og selv holder afstand og følger vejens forløb. Helt autonom bliver Leaf dog ikke: Slipper chaufføren rattet i mere end tre sekunder, protesterer Leaf med blink og bip-lyde og stopper selv, hvis ikke du griber rattet og viser, at du er med.
Til gengæld kan Leaf parkere selv. Du trykker blot på en knap, så kører bilen selv ind i p-båsen – enten med næsen først, ved at bakke eller sågar parallelparkere langs kantstenen.
En anden spændende nyskabelse er den såkaldte e-pedal. Tryk på en knap i midterkonsollen, og speederen bliver også til en bremse: Træd på speederen og Leaf kører fremad. Når du letter trykket på speederen, bremser Leaf – både ved hjælp af motorbremse med genopladning af batteriet og bilens almindelige bremser. Motorbremsen er så kraftig, at Leaf ifølge Nissan kan håndtere 90 procent af alle nedbremsninger ved hjælp af e-pedal. Tanken er, at du som chauffør får en mere komfortabel køreoplevelse, fordi du ikke behøver betjene to pedaler men kan nøjes med én.
Selv om Nissan Leaf bliver markant kraftigere i den nye udgave, ventes prisen at holde sig i ro. Den nuværende udgave fås fra 275.000 inkl. levering.
Læs også: Næste Nissan Leaf kan blive gennembrud