Ny rekord for lynladning: 520 km på fem min.

litium metal batteri

Verdens største batteriproducent slår alle rekorder for lynladning. 520 km på blot fem minutter – eller omtrent som at tanke en fossilbil.

For nylig har kinesiske firmaer som BYD og Zeekr været ude at slå sig for brystet med imponerende nyheder om ekstrem hurtig lynladning af elbiler.

Først annoncerede BYD, at man nu lancerer elbiler, der kan lade 400 km på batteriet på blot fem minutter ved hjælp af mærkets nye 1.000 kW-ladere. Som vel at mærke er ved at blive opstillet hjemme i Kina.

Få dage senere svarede Zeekr igen. Det Geely-ejede kinesiske bilmærke i familie med Volvo og Polestar er klar med 1.200 kW-ladere. Hvorefter Huawei satte trumf på med meddelelsen om, at de i dag åbner lynladere med en effekt på 1.440 kW. Dermed er det muligt at lade 20 kWh på et elbil-batteri – i minuttet!

Så hurtigt som at tanke

Det er svimlende tal. Som nu bliver endnu vildere. CATL, Kinas og verdens største batteriproducent, har nemlig opdateret deres såkaldte Shenxing-batteri, så det nu er i stand til at lade 520 km på fem minutter. Dermed stjæler CATL overskrifterne op til den kommende biludstilling i Shanghai.

Med 520 kilometers kørsel efter fem minutters opladning begynder CATL at kunne hævde, at det er lige så hurtigt at lade en elbil som at tanke en fossilbil. Og det er naturligvis det ’statement’, som det handler om. Dels fordi det viser, hvor hurtigt udviklingen går, dels fordi det er et stærkt salgsargument overfor bilkøbere, der fortsat ser skeptisk på elbiler.

Den ekstreme lynladning kræver ladere, der kan afgive 1.300 kW – og de findes altså i Kina. Herhjemme yder de fleste lynladere 300 kW – enkelte er oppe på 450 kW.

Lynhurtig i frostgrader

CATLs teknologi bliver ikke mindre imponerende af, at der er tale om et såkaldt LFP – litium-jern-fosfat – batteri, der traditionelt lader lidt langsommere end de dyrere og mere udbredte NMC nikkel-metal-kobolt – batterier.

Til overflod kan CATLs Shenxing LFP-batteri lade fra 5 til 80 pct. på sølle 15 minutter ved minus 10 grader celsius. Batteriet er også i stand til at tage imod enorme mængder strøm, selv om det er halvt opladet. Ved 50 pct. lader det fortsat med 500 kW.

Danske bilkøbere kommer dog ikke til at købe elbiler med superbatteriet lige foreløbig. Selv om teknologien nu rulles ud i Kina, sørger told og mangel på tilsvarende ladeinfrastruktur i Europa for, at vi må vente på den vildeste, kinesiske teknologi. Men den findes – og på sigt bliver det også muligt at lade elbiler ekstremt hurtigt på en dansk ladestation.

[email protected]

3 Kommentarer

  1. Helt fint at I dækker de nyheder der er. Men jeg synes der mangler lidt kritisk tilgang til det fokus der er fra Kina på ekstrem hyperladning. Det er jo totalt idiotisk at etablere infrastrukturen til at lade almindelige biler så hurtigt. Og totalt unødvendigt.

    Tankegangen om at tankstationsoplevelsen skal kopieres over til elbiler er ligeså idiotisk. Vi skal lære at lade når bilen alligevel står stille. For de af os der ikke kan lade hjemme, betyder det at lade når man handler, er til fritidsinteresser, er på arbejde, eller når man sover hvis man alligevel parkerer på gaden.

    Vi skal i stedet til at kræve at 22kW AC opladning bliver standard i Europa på alle elbiler. Vi kan opstille langt flere (gange 20?) AC opladere til samme pris som en MW lader. Det er da langt bedre at få ladere overalt på kontinentet, i stedet for enkelte MW ladestationer ved byerne. Med 22kW AC kan man nemt dække et almindeligt kørselsbehov ved at sjatlade, når man alligevel er ude.

    Når vi endelig skal bruge DC ladning på lange distancer – På turen sydpå eller på tværs af landet, eksempelvis, hvem har så brug for lade med mere end 400 kW? Tager man ikke 10 minutters pauser undervejs alligevel? Fokus bør være på øget effektivitet og på en fladere ladekurve, så man kan få mere ud af de 400kW og pengene til infrastruktur i stedet kan bruges på flere ladestandere. Dermed kan de kommende MW ladestandere forbeholdes den tunge industri, der rent faktisk har brug for dem.

    • Hej Flemming. Tak for din mail – og en god pointe. Vi er helt enige – men som bilmedie dækker vi også de nyheder, der er inden for området, og som der er stor interesse for. Det skyldes utvivlsomt, at mange har et ønske – bevidst eller ubevidst – om at elbiler skal udvikle sig til at være præcis som fossilbiler, bare elektriske. Altså med et netværk af tankstationer, hvor det tager fem min. at ‘tanke’, og man kan køre 800 km på en opladning – præcis som i en dieselbil. Det er ikke den mest effektive fremgangsmåde – men vi må også erkende, at vi bare er mennesker, der er trygge ved det, vi kender, og det som vi plejer at gøre. Jo flere, der får elbiler, desto flere finder ud af, at ‘langsom-ladning’ derhjemme eller på destinationen er fuldt tilstrækkeligt. Derudover skal der selvfølgelig være lynladere langs motorvejen til de lange, uafbrudte stræk. At der skal opstilles 1.000 kW ladere, der kan lade 500 km på fem min. lyder jo imponerende, men er de facto ‘overkill’. Kører man f.eks. i en Hyundai Ioniq 5 med godt 500 km rækkevidde, der lynlader 10-18 pct. på 18 min., er man mere end godt dækket ind. Ofte er der ikke brug for at lade 10-80 pct. for at komme hjem, og de 15-18 min., man hænger i kablet er jo kun nok til en tissepause og en kop kaffe. Har man prøvet at køre langt i elbil ned gennem Europa, finder man ud af, at man ofte mangler lidt tid i ladepauserne 🙂 Men igen, vi er kun mennesker, og især bilister, der ikke har prøvet at eje en elbil, går meget naturligt op i lang rækkevidde og korte ladetider. Om fem år, når halvdelen af danskerne kører i elbiler, vil vi se anderledes på det og gå mere op i tilgængelighed af ‘langsom-ladere’ – det har du utvivlsomt ret i. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.

      • Hej Jens,

        Mange tak for svar. Det er præcis min tanke også. Det eneste jeg vil tilføje er, at den infrastruktur der skal være på plads til de mange ekstra elbilsejere i 2030 jo skal bygges nu, og det derfor er nødvendigt at den rette tilgang forfølges nu og ikke engang i fremtiden hvor flere er blevet opmærksomme på hvad der er tilstrækkeligt.

        I skal i øvrigt have tak for siden her.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here