Stor, større, Skoda Superb: Den tjekkiske firmaflyder bliver igen markant større end sin tyske søsterbil, VW Passat, men smider alligevel 75 kg. Premiere til efteråret.
Hvis størrelsen betyder noget, er Skoda Superb svær at komme uden om. Også i tredje oplag sætter den nemlig sin i forvejen rummelige søsterbil VW Passat ganske eftertrykkeligt i skyggen, når det gælder plads og fysisk tilstedeværelse i gadebilledet: Hele ni cm længere bliver der mellem akslerne i Skoda Superb sammenlignet med Passat, og dermed fortsætter Superb med at være bilen, der ret beset har mere benplads på bagsædet, end selv kræsne ministre og bestyrelsesformænd har brug for.
Sammenlignet med forgængeren, der ellers var klassens ubestridte ‘rumuhyre’, er der samtidig syv cm ekstra albuerum ved bagsædet og fire cm ved forsæderne. På bagsædet hævder Skoda – trods Superbs ellers elegant faldende taglinie – at have klassens mest generøse hovedhøjde, mens bagagerummet er udvidet fra med 30 liter til 625 liter. Det er meget: Til sammenligning er der 510 liter i en 5,25 meter lang Mercedes S-klasse…
Til gengæld er forgængerens spøjse ‘twindoor’ bagklap, der gav frit valg mellem at åbne bagsmækken som på en sedan eller hatchback, sparet væk. Vi gætter på, at det gør Superb noget billigere at fremstille.
Et par kilo på badevægten sparer det helt sikkert: Sammen med øget brug af højstyrkestål er det lykkedes tjekkerne at slanke Superb for 75 kg. Det kan givetvis mærkes på køreegenskaberne og ses på forbruget: Mest nøjsomme Superb Greenline med 120 hestes dieselmotor klarer således 27 km/l i snit.
Altid fire cylindre
Samtlige motorer bliver firecylindrede: Fra dieselerne på 1,6 og 2,0 liter med henholdsvis 120, 150 eller 190 hk til turbobenzinerne på 1,4, 1,8 og 2,0 liter med ydelser fra 125 til 280 hk. Bortset fra den mindste benziner fås alle maskiner med dobbeltkoblings-automatgear, lige som enkelte varianter fås med firehjulstræk.
Teknisk står Skoda Superb på samme MQB-modul-platform som VW Passat og har dermed adgang til al moderne teknik fra VWs hylder. Superb kan derfor udstyres med lækkerier som adaptiv undervogn, radarstyret fartpilot og avancerede infotainment-systemer med telefon-opkobling og navigation via trykfølsom skærm.
Luksusfornemmelsen får et løft med bl.a. mulighed for separat klimazone til bagsædepassagererne, paraplyholder i begge fordøre og materialer, der efter sigende er forbedrede og forfinede over alt. Bagklappen kan leveres med elektrisk åbning, der kan aktiveres ved blot at bevæge foden under den bagerste kofanger. Det gælder også for den endnu større stationcar-version, der dukker op sidst i 2015.
Kigger man på den første officielle billeder – der tager prisen for den mest grå-i-grå billedlancering vi har set fra en bilfabrik i mange år – ligger designet af Skoda Superb i klar forlængelse af VW-gruppens nye designstil med skarpe kanter og markante pressefolder. Sammenlignet med forgængeren, som i twindoor-udgaven havde en vis lighed med en sovjetisk Zil-limousine, fremstår Superb fladere, bredere og dermed mere dynamisk end tidligere.
Skoda Superb står klar hos danske forhandlere i løbet af august eller september. Her skal den tage kampen op i en firmaklasse, der på den ene side er præget af nedgang i salget, og på den anden side skærpet konkurrence med nye modeller som VW Passat, Ford Mondeo samt faceliftede udgaver af Mazda 6 og Toyota Avensis.
Læs også: Første kig ind i ny Skoda Superb