Helt i tråd med traditionen for nye Subaru-modeller er seneste udgave af firmabilen Legacy meget underspillet. Tilsyneladende er det en opskrift på succes.
At Subaru’s mest spændende bildesign i årtier blev til med hjælp fra Toyota – af alle mærker – er nærmest symptomatisk. Den frække, baghjulstrukne sportsvogn BRZ bød på et tiltrængt frikvarter fra gruppen af lettere selvudslettende familiebiler. Men med den nye 2014-udgave af Legacy, som netop er blevet præsenteret på biludstillingen i Chicago, er Subaru “tilbage på sporet”.
Nydelige pressefolder, store rudearealer og en lidt mere flabet front skiller den nye model ud fra forgængeren fra 2009, men en designrevolution er ikke på dagsordenen. Også under metallet er der tale om stille evolution. Hovedingredienserne tæller stadig permanent firehjulstræk og boxermotorer, men drivlinen har fået en let opgradering.
Indtil videre findes ingen specifikationer på europæiske udgaver, men Legacy går angiveligt længere på literen i alle udgaver, mens firehjulstrækket som standard suppleres med Subaru’s Active Torque Vectoring-system fra sportsmodellerne WRX og WRX STI. Systemet ligner Volkswagens XDS-teknologi og mindsker understyring, når sving forceres i høj fart, ved at bremse det inderste forhjul.
Ellers er hovedbudskabet fra talerstolen i Chicago, at Legacy er blevet både større og mere luksuriøs. Akselafstanden på 275 cm er den samme som i den rummelige forgænger, men totallængden er øget, så pladsen både ved sæderne og i bagagerummet er forbedret. Kabinen er præget af gavmilde mængder læder, nye instrumenter, store, 10-vejs justerbare sæder og et større arsenal af elektroniske hjælpemidler. På sikkerhedssiden fås Legacy blandt andet med blind-vinkel-assistent, anti-kollisionssystem og et system, som holder øje med forbifarende biler, når du bakker ud fra en indkørsel.
To benzinmotorer og én diesel
Motorprogrammet i den amerikanske udgave er løftet direkte over fra forgængeren, og forventningen er, at det samme vil gælde, når den europæiske version præsenteres til foråret. Det vil sige, at der bliver tre forskellige motorer at vælge i mellem – én 150 hk diesel og to benzinere på hhv 2,0 og 2,5 liter. I USA findes modellen også med den store, 3,6-liters 6-cylindrede boxermotor med 260 hk, men i Europa er forventningen, at en eventuel top-Legacy i stedet vil få Subarus nye 2-liters turbomotor med direkte indsprøjtning.
Endnu er det for tidligt at spå om danske priser. Den nuværende Legacy begynder ved 499.900 kr. ekskl. levering og at dømme ud fra de amerikanske udmeldinger satser Subaru snarere på at øge kvalitetsfornemmelsen end på at dumpe prisen. Legacy kan dermed få det vanskeligt på det pris- og mærkebevidste danske marked, hvor Subaru i forvejen er noget nær ikke-eksisterende. I USA og Japan derimod, er forventningerne høje. Subaru er intet mindre end en buldrende succeshistorie for moderselskabet Fuji Heavy Industries.
I USA tordner salget frem, og selskabet har netop for tredje gang måttet opjustere forventningerne til indkomsten i indeværende regnskabsår. Når bøgerne gøres op ved udgangen af marts, forventer Fuji Heavy Industries en netto indkomst på omkring 11 milliarder kroner. Beløbet dækker over andre forretninger end salg af biler, men det amerikanske marked og en fordelagtig Yen-kurs over for dollaren spiller en stor rolle.
Ifølge mediet Automotive News blev der i 2013 solgt 424.683 Subaru’er i USA alene, hvilket er hele 26 procent flere end året før – og 2013 bliver dermed sjette år i træk med stigende salg, og femte år i træk, hvor der sættes decideret salgsrekord.
Salget drives imidlertid primært af de tre højbenede modeller, XV, Outback og Forester, mens de mere civile udgaver som Impreza og Legacy halter efter i salgsstatikken. Med lanceringen af en helt ny Legacy efter blot fem år håber Subaru at kunne udbrede de gode takter til firmabilklassen.