Tredje generation af VWs topmodel Touareg lancerer enorme digitalskærme til betjeningen – kun knappen til at justere lydvolumen med er bevaret. Både inde og ude bliver designet langt mere markant.
VW ruller det helt tunge high-tech skyts frem i tredje generation af SUV’en Touareg. VW-mærkets absolutte topmodel er baseret på samme platform som Audi Q7, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga og Lamborghini Urus og får dermed adgang til koncernens mest avancerede teknologi – i hvert fald i topudgaverne.
Mest bemærkelsesværdig er det nye Innovision Cockpit, der kombinerer 12-tommer bred digital-instrumentering med en heftig 15-tommers trykfølsom skærm i midterkonsollen, der varetager stort set al betjening af alt fra lyd til navigation. Volumejustering er den eneste fysiske knap, der bevares – alle andre funktioner håndteres af den centralt placerede betjeningsskærm.
Modsat Mercedes satser VW – i hvert fald ifølge de første oplysninger – ikke på stemmestyring. I stedet fortæller VW, at den store skærm kan personaliseres på et væld af måder, lige som elektronikken bag ’lærer’ af førerens kommandoer, og derefter sørger for at gøre betjeningen så intuitiv og hurtig som mulig.
Tredje udgave af Touareg får også det mest omfattende arsenal af køreassistenter nogensinde i en VW. Mange af dem skal forbedre den aktive sikkerhed, men også komforten i form af delvis autonom kørsel og ’nattesyn’ ved hjælp af infrarødt lys.
Forlygterne er et kapitel for sig med hele 128 LED-pærer i hver forlygte, der automatisk indretter lyskeglen efter forholdene og nærmest kan gøre nat til dag.
Både de såkaldte IQ Light LED-forlygter og Innovision Cockpit er dog noget, som du skal betale ekstra for i Touareg. Basismodellen er født med analoge instrumenter, men er du villig til at betale, kan du udstyre Touareg med teknologi, der er koncernfætrene Bentley og Lamborghini værdige.
Også udvendig ændrer Touareg stil og udstråling. Fronten får en enorm kølergrill med masser af krom, der designmæssigt har en del til fælles med über-Passaten Arteon. Altså væsentligt mere markant end den nuværende Touareg, der måske af samme grund har været lidt overset.
Smider over 100 kg
Det nye karrosseri bliver en smule længere og især bredere, hvilket er med til at give Touareg et mere dynamisk udseende. Køredynamikken får også et løft. Dels fordi Touareg taber sig godt 100 kg, dels fordi den nye MLB-platform gør det muligt at udstyre den velvoksne SUV med luftaffjedring, firehjulsstyring og et aktivt antikrængningssystem.
Under hjelmen er der også godt med muskler. ’Mindste’ motor bliver en V6 dieselmotor på tre liter med 231 hk, mens en kraftigere udgave yder 286 hk. Senere følger en plugin-hybrid med 367 hk, mens topmodellen får en fire-liters diesel med otte cylindre og hele 421 hk. Så mens VW har travlt med at omstille sig til en fremtid med masser af elbiler, satser tyskerne altså ganske markant på traditionelle dieselmotorer i den nye Touareg.
Selv om en VW med startpriser omkring den runde million kroner kan lyde som om den bliver et særsyn herhjemme, har Touareg tidligere haft et stort, dansk publikum. Første generation indtog gader og terræn i 2002, og det faldt sammen med attraktive gulpladepriser og stor appetit på enorme SUV-biler i Danmark. Sammen med Audi Q7 og Porsche Cayenne blev Touareg derfor storsælgere i en sand bølge af såkaldte ’Vedbæk-traktorer’, der skyllede ind over landet med så voldsom kraft, at regeringen lavede et regulært indgreb mod de enorme status-symboler.
Siden fulgte nogle år i skammekrogen, men i dag er SUV-bølgen vendt tilbage med fornyet styrke. Trods sin størrelse og pris, kan det give Touareg et comeback på danske veje, når den kommer til landet sidst på sommeren.