Ny Volvo-chef har tre vigtige opgaver

Tilbagevendte Håkan Samuelsson skal speede omstillingen til elbiler op, øge samarbejdet med kinesiske Geely og reducere omkostningerne.

Det højeste salg med den største indtjening nogensinde var ikke nok for skotten Jim Rowan. I sidste uge fik han sparket som chef for Volvo gennem de seneste tre år. I stedet har den tidligere chef Håkan Samuelsson gjort comeback. I hans tidligere regeringstid fra 2012 til 2022 satte Samuelsson fart på Volvos omstilling til elbiler. En kompetence, han ser ud til at få brug for igen i sit andet stint i chefstolen.

Ifølge flere medier har Håkan Samuelsson nemlig tre store opgaver foran sig: At fortsætte omstillingen til elbiler, styrke samarbejdet med det kinesiske moderselskab Geely og reducere omkostningerne generelt.​

Flere elbiler i 2030

Volvo har tidligere annonceret planer om at blive et fuldt elektrisk bilmærke inden 2030. Efterfølgende fik lavere efterspørgsel efter elbiler end forventet den tidligere chef Jim Rowan til at skrue ned for de elektriske ambitioner. En beslutning, som meget tyder på, at de kinesiske ejere Geely var utilfreds med. I hvert fald sigter Håkan Samuelsson nu mod, at 90-100 pct. af Volvos modeller skal være elektrificerede inden 2030. Dog uden en fast forpligtelse til udelukkende at producere elbiler, som Volvo tidligere har talt om.

Mere samarbejde med Geely

Efter at Geely overtog Volvo, blev samarbejdet mellem Volvo og de nye kinesiske ejere udvidet under Samuelssons tidligere ledelse. Det gav resultater i form af teknologiske fremskridt og adgang til nye markeder, især i Kina.

De fordele skal Samuelsson udnytte endnu bedre, hvilket både skal forbedre Volvos teknologi og muligheder for at øge indtjeningen på den enkelte bil.

Omkostninger skal ned

Helt klassisk for en ny chef, der tiltræder i en form for krise for en virksomhed, skal Håkan Samuelsson ind at barbere udgifter. Ifølge medier som Automotive News kan det være typiske besparelser som brug af færre konsulenter og en bremse på antallet af nyansættelser.

Geely anser Håkan Samuelsson til at være særligt godt klædt på til opgaven med sit indgående kendskab til Volvo.

Det mest spændende ved Samuelssons comeback er dog, at han skal skrue op for omstillingen til elbiler. Det er Geelys ønske, og her har Volvos kinesiske ejere tilsyneladende haft en anden opfattelse af Volvos fremtid end den nu fyrede Jim Rowan.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here